ROJ TV mister sendesignal

Det franske satellitselskab, der sender ROJ TV, trækker stikket efter den danske terror-dom. Advokat undrer sig.

Foto: JENS NOERGAARD LARSEN

Den kurdiske TV-station ROJ TV, der af Københavns Byret er dømt for at fungere som et talerør for terrororganisationen PKK, får mere end svært ved at forsætte sit arbejde.

Stationens ene satellitudbyder Eutelsat trækker nu stikket.

- Eutelsat har besluttet at fjerne ROJ TV fra deres satellitter for at undgå at pådrage sig strafansvar som medskyldig i terroraktiviteter, oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

Den franske satellitudbyder oplyser ikke, hvornår signalet slukker, men selskabet har bedt alle sine distributører, om at lukke for sendingen af ROJ TV.

Den 10. januar dømte Københavns Byret ROJ TV skyldig i medvirken til terrorisme. Det er dog op til Radio- og TV-nævnet, om stationens sendetilladelse skal inddrages, og den beslutning bliver først truffet den 23. januar. I mellemtiden har ROJ TV anket byrettens dom.

Stationens danske forsvarer, advokat Bjørn Elmquist, mener at den franske satellitudbyder handler alt for hurtigt ved at lukke for signalet:

- Hvis de slukker nu på grundlag af dommen fra byretten, så mener jeg at de overtræder deres forpligtelser, siger han og henviser til ankesagen.

- Hvis en dødsdømt fange i USA anker sin dom, så må man selvfølgelig vente med at slå ham ihjel, eksemplificerer Bjørn Elmquist.

Men Eutelsat er jo et privat selskab. De kan vel gøre, som de vil?

- Jeg tør ikke sige, om det er så enkelt.

Bjørn Elmquist vurderer ikke, at Eutelsats lukning vil få konsekvenser for ROJ TVs anke-sag.

Eutelsat er blandt verden tre førende satellitoperatører og har 29 kommercielle satellitter i kredsløb om jorden. Selskabet dækker hele Europa, Mellemøsten, Afrika, Indien og store dele af Asien og Amerika.

Ud over at stemple ROJ TV som et ukritisk talerør for PKK, konstaterede Københavns Byret, at PKK reelt finansierede programfladen i flere år. Regeringen vil nu ændre straffeloven, så en terrordom automatisk betyder farvel til sendetilladelsen i Danmark.

/BNB