Robotter slår Harald Børsting

De seneste dage har to storstilede annoncekampagner for alvor gjort sig bemærket i aviser og på internettet. Årsagen? De to kampagner er smækfyldte med fri fantasi. Nu er den ene droppet og den anden afsløret.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

Hvem står bag de mystiske annoncer, hvor robotter passer de ældre, giver de syge mad og leger med de små? Hvis du har kigget grundigt i denne avis, har du måske allerede fået svaret.

Ganske vist er annoncerne for robotfirmaet RoboCare rent fup, der kunne være grebet ud af en science fiction-roman, men de to til tre millioner kroner, som den humoristiske skræmmekampagne har kostet, er givet godt ud, vurderer kommunikationsekspert og ekstern lektor på RUC, Rasmus Jønsson.

»Det er ikke noget, der skæpper i kassen hverken i dag eller i morgen, men det støver afsenderens image af, og det skal man ikke undervurdere,« siger han og forklarer, at kampagnen er blevet hjulpet godt på vej af det indbyggede mysterium om afsenderen.

LÆS OGSÅ: LO indstiller annoncer efter påstået fup

På kampagnens hjemmeside har »firmaets« begejstrede direktør indtil nu fortalt, at Danmark får flere hænder i form af effektive robotter til sygehuse, daginstitutioner og plejehjem. Det budskab er her til morgen erstattet af en sand dundertale for rigtige mennesker af kød og blod. Den kvikke læser har måske allerede gættet det, men det er FOA, der står bag kampagnen, der skal sikre ligeløn.

»Vi har en positiv holdning til robotter i for eksempel ældreplejen. Men for at få rigtig omsorg skal vi have de rigtige mennesker, og de skal have den rigtige løn,« siger formand Dennis Kristensen.

LÆS OGSÅ: Mads Kastrups blog: Er regeringen rigtige mennesker?

Er en kampagne til omkring tre millioner kroner den bedste måde at bruge medlemmernes penge?

»Ligelønsproblemet vedrører 88 procent af vores medlemmer, så det er bestemt i deres interesse. Og så tror jeg, at danskerne sætter pris på kampagner, der får dem til at trække på smilebåndet.«

LOs brøler

Robo-Care er ikke den eneste annonce, der har sneget sig ind på ugens aktuelle dagsorden. I en storstilet kampagnesatsning har LO konfronteret regeringspolitikerne med spareplanernes virkelighed. Men lige det med virkeligheden har fagforeningen taget temmelig let på, og kampagnen står nu tilbage som penge ud af vinduet, mener Rasmus Jønsson.

Der er to årsager - to konkrete annoncer. I den ene fortæller en arbejdsløs pladesmed fra Nordjylland, at han formentlig må gå fra hus og hjem, fordi han er blevet fyret fra sit arbejde. Han står hverken til dagpenge eller efterløn. Og det lyder jo forfærdeligt. Der er bare ét problem. Det passer ikke.

I den anden annonce møder vi en arbejdsløs kontorassistent med familie og børn. Hun har svært ved at få økonomien til at hænge sammen og frygter nu at miste sine dagpenge. I virkeligheden sagde kvinden selv sit job op for at flytte sammen med sin kæreste i Aabenraa, har B.T. afdækket. Og børn har hun ingen af.

»Kampagnen har skadet både LOs troværdighed og selve sagen omkring regeringens besparelser,« siger Rasmus Jønsson og uddyber:

»LO siger, at regeringens besparelser går ud over rigtig mange danskere, men så burde fagforeningen jo ikke have svært ved at finde personerne.«

Tirsdag trak LO så i nødbremsen og droppede kampagnen helt. LOs formand Harald Børsting nåede dog at forholde sig til B.T.s afsløringer:

»Det er vel egentlig ikke i orden. Men jeg kan jo for helvede ikke tjekke alting selv,« sagde han.