Rigspolitiet vil udbyde millionkontrakt til udvisning af udlændinge

En kontrakt skal i fremtiden bane vejen for, at hjemsendelser af udlændinge sker så glidende som muligt, og partier på både midten og fløjene er positivt stemt. Men for en advokat med erfaring i asylsager lyder det bekymrende.

Organisationerne »Welcome to Denmark« og »Ingen Udvisninger Uden Modstand« stod bag en aktion i Københavns Lufthavn 1. august 2016, hvor den første af tre lesbiske kvinder fra Uganda blev udvist efter at have fået afslag på asyl. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Rigspolitiet er på tilbudsjagt og har med en såkaldt »forhåndsmeddelelse« sat sig for at sende hjemsendelser af afviste asylansøgere og udlændinge i udbud.

I den vejledende bekendtgørelse står der:

»Rigspolitiet forventer at udbyde en rammeaftale om levering af chartring af fly til udsendelsesoperationer af afviste asylansøgere og udlændinge, der skal udsendes af Danmark.«

Rigspolitiet vil i dialog med markedet om at indgå en kontrakt på anslåede ti mio. kr. med en flymæglervirksomhed, der over en årrække skal have ansvaret for at leje fly til hjemsendelser af udlændinge.

Dansk Folkepartis udlændingeordfører, Martin Henriksen, ser det af flere årsager som en god idé.

»Vi har tidligere sagt, at man skal se på, hvordan hjemsendelser sker så effektivt som muligt, og det har blandt andet været med chartrede fly, militærfly, og at der skal være mulighed for at give dem beroligende medicin, så de forholder sig i ro. Jeg tror, at det formentlig vil gøre det nemmere at udsende udlændingene,« siger han.

Martin Henriksen, udlændingeordfører (DF)

»Nogle gange tror jeg da også, at politifolk tager lidt mindre fat, fordi de tænker over, hvordan det kommer til at se ud i pressen.«


Hjemsendelser af afviste asylansøgere og udlændinge sker ofte via passagerfly. Martin Henriksen mener, at der er et hensyn at tage til de øvrige passagerer:

»Asylansøgerne vil jo ikke have det samme incitament til at opføre sig dårligt og til at få nogle af medpassagererne til at bede om, at han bliver sat af. Det vil de have sværere ved. Hvis der er nogen, der opfører sig dårligt, så vil politiet have bedre arbejdsmuligheder.«

Når du siger »bedre arbejdsmuligheder«, mener du så, at der er et hensyn til, hvordan politiets ageren kan opfattes?

»Ja, ja, det er der da. Der er mange, der har mobiltelefoner, og der er mange, der ikke har forståelse for, at politifolk bliver nødt til at tage fat. Nogle gange tror jeg da også, at politifolk tager lidt mindre fat, fordi de tænker over, hvordan det kommer til at se ud i pressen,« siger Martin Henriksen.

Mandag 23. juli gik en videooptagelse fra et passagerfly fra Göteborg til Istanbul viralt, efter at en 21-årig svensk kvinde modsatte sig den planlagte udsendelse af en afghansk mand om bord på flyet.

Det er før set, at hjemsendelser af udlændinge har fundet sted via særligt chartrede fly, men i visse tilfælde har der været kritik af mørklagte omstændigheder for hjemsendelserne.

Alternativets udlændingeordfører Carolina Magdalene Maier understreger, at hjemsendelser skal være fuldt gennemsigtige – »hvis man endelig skal gøre det«. En kontrakt om hjemsendelser mellem Rigspolitiet og en flymægler vil netop kunne give mere åbenhed, mener hun.

»Så det synes jeg, er fint nok. Det vigtige er, at alles rettigheder skal blive overholdt,« siger Carolina Magdalene Maier.

Den betragtning bliver bakket op af Det Radikale Venstres udlændingeordfører, Andreas Steenberg.

»Der har jo været eksempler på nogle trælse og ubehagelige oplevelser med det her, og det kan også være, at det er nogle meget farlige og kriminelle personer, der er tale om. Jeg kunne godt forestille mig, at det kunne være fornuftigt nok at gøre det på den måde,« siger Andreas Steenberg.

Asyladvokat er skeptisk

Ifølge de nyeste tal fra Nationalt Udlændingecenter har Danmark i 2018 udsendt samlet 4.825 personer.

Advokat Niels-Erik Hansen repræsenterer to asylansøgere, der 28. februar sidste år blev slået i ansigtet og på overkroppen under overleveringen til de afghanske myndigheder, da de ikke ville forlade et chartret fly, som var landet i Kabul.

Dengang kritiserede Niels-Erik Hansen Rigspolitiet for at aflægge en »sminket« udsendelsesrapport, og sagen om, hvem der har ansvaret i det tilfælde, er stadig i gang.

»Der er et uafklaret spørgsmål om, hvorvidt disse mennesker stadig er omfattet af beskyttelsen i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, når de lander i et andet land med et fly, som vi har chartret,« siger Niels-Erik Hansen.

Ifølge Niels-Erik Hansen kommer en eventuel kontrakt om chartrede fly til udsendelse af udlændinge til at »skabe et ekstra led«, som vil besværliggøre afgørelsen af denne slags sager yderligere.

»Kaptajnen har nemlig også et ansvar, hvis folk er uregerlige om bord. En kaptajn kan nægte at tage en afvist asylansøger, hvis han føler for det, så det er dem, der har det grundlæggende ansvar, mens flyet er i luften,« siger Niels-Erik Hansen.

Er det ikke rimeligt at antage, at Rigspolitiet må have styr på ansvarsfordelingen i en eventuel kontrakt med en flymægler?

»Jo, men da det her er et juridisk problem, der ikke er afklaret p.t., kunne jeg godt tænke mig at vide, hvordan de har tænkt sig at adressere det. Jeg kunne frygte, at det med sådan en kontrakt bliver sværere for flykaptajnen at sige fra.«

Flykaptajnen har vel de samme muligheder for at sige fra?

»Det må vi håbe, men de vil være under et større pres, fordi de er chartret til at levere en vare,« siger asyladvokaten.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Rigspolitiet, der henviser til forhåndsmeddelelsen om at ville udbyde millionkontrakten til udvisning.