Rigspolitiet efter alarmcentral-kritik: »Hver sag, hvor borgerne føler sig dårligt behandlet, er en sag for meget«

Den Uafhængige Politiklagemyndighed (DUP) undersøger i øjeblikket 11 sager, hvor borgere føler sig dårligt behandlet, når de har ringet til alarmcentralen.

Arkivfoto. Svinkløv badehotel er natten til d. 26. september brændt ned til grunden. Svinkløv badehotel blev bygget i 1925 og var Danmarks største træhus. (Foto: Benny Lind/Scanpix 2016). Fold sammen
Læs mere
Foto: Benny Lind
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Da en kvinde 26. september ringede 112, fordi Svinkløv Badehotel stod i flammer, endte hun i et skænderi med personen i den anden ende af røret, fordi hun ikke kendte den præcise adresse.

Og i juni foreslog en politiassistent på alarmcentralens linje, at han kunne sende en ligvogn i stedet for en politipatrulje, hvis det gik helt galt. Den forskræmte kvinde havde ringet 112 af frygt for at hendes psykisk syge eks-kæreste ville slå hende ihjel.

De to eksempler står tilsyneladende ikke alene, og ifølge Nordjyske undersøger Den Uafhængige Politiklagemyndighed i øjeblikket ikke færre end 11 sager, hvor borgere føler sig dårligt behandlet af alarmcentralen.

Den hårde kritik, som alarmcentralen har fået i forbindelse med sagerne, har nu fået Rigspolitiet på banen.

I en pressemeddelelse forklarer politidirektør i Østjyllands Politi, Helle Kyndesen, at kritikken har gjort indtryk.

»Der skal ikke være tvivl om, at når borgerne ringer for at få hjælp, så skal de også have det hurtigt og uden diskussion. Derfor tager vi kritikken til os og spørger selvfølgeligt os selv, hvordan vi kan gøre det bedre,« siger politidirektøren fra Østjyllands Politi, som driver den ene af politiets to alarmcentraler.

Tilsammen modtager de to centraler hvert år knap en million opkald, fremgår det af pressemeddelelsen fra Rigspolitiet.

»Det er vigtigt for mig at understrege, at de sager, der omtales i medierne, ikke er det generelle billede af, hvordan vores alarmcentraler arbejder. Der bliver hver dag lavet et stykke professionelt arbejde, hvor borgere i en svær situation får hurtig hjælp. Men hver sag, hvor borgerne føler sig dårligt behandlet, er en sag for meget«, er Helle Kyndesen citeret for at sige.