Rigmand vinder spektakulær sag mod Ekstra Bladet

Den konkursramte rigmand Peter Forchhammer har fået rettens ord for, at en gammel aftale, der forhindrer Ekstra Bladet i at bringe hans navn, stadig er gyldig. Mediejurist mener, dommen er forkert.

ARKIVFOTO. Finansmanden Peter Forchhammer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Bohr

"I en artikel 6.10.1998 beskrev Ekstra Bladet Peter Forchhammer som aktiefusker og angav, at Peter Forchhammer havde løjet over for Ekstra Bladet. Ekstra Bladet beklager de pågældende udsagn, idet Peter Forchhammer hverken har løjet eller været involveret i sagen," skrev Ekstra Bladet i 2001 som et dementi til den omtalte artikel fra 1998.

I forbindelse med artiklens efterspil ville Peter Forchhammer lægge sag an mod Ekstra Bladet for injurier. Det valgte den daværende chefredaktør Bent Falbert dog at imødekomme med et forlig, som meget usædvanligt indebærer, at Ekstra Bladet ikke igen må nævne Peter Forchhammer eller hans familie i avisen.

Elendig behandling

Ekstra Bladet har dog ikke kunnet holde sig til aftalen og har ved flere lejligheder nævnt Peter Forchhammer i avisen, hvilket sammenlagt har kostet Ekstra Bladet 300.000 kroner.

Nuværende chefredaktør Poul Madsen mener, at sagen har overlevet sig selv.

"Forliget undertrykker Ekstra Bladets ytringsfrihed, derfor påberåber vi os den frie presses ret til at omtale ham," sagde Poul Madsen ved retssagens start.

Byretten mente dog ikke, at Ekstra Bladet har retten til at omtale Peter Forchhammer og har i dag givet Ekstra Bladet en bøde på 25.000 kroner for hver af de fire gange, de har nævnt ham siden 2009. Avisen skal desuden betale 40.000 kroner i sagsomkostninger.

"Jeg er glad, fordi jeg føler, de behandlede mig elendigt. Man skal ikke løbe fra sådan en aftale," siger Peter Forchhammer.

Ekstra Bladet kan vinde

Mediejurist Oluf Jørgensen fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole mener dog, at byretten har overset en vigtig ting i sin afgørelse.

"Ekstra Bladet er ikke en hvilken som helst virksomhed. Den er omfattet af medieansvarsloven, og dermed er det kun den ansvarshavende chefredaktør, der skal svare for avisen. Min vurdering er, at Peter Forchhammer ikke kan gøre sit krav gældende, efter Poul Madsen er tiltrådt som ansvarshavende chefredaktør," siger Oluf Jørgensen, der kalder aftalen for grotesk og ulig noget, han nogensinde har set.

Hos Ekstra Bladet ved man endnu ikke, om man vil anke sagen, men Poul Madsen skriver i en mail til Berlingske:

"Jeg forstår ikke, hvordan byretsdommeren kan nå frem til, at den 13 år gamle aftale mellem Forchhammer og Ekstra Bladet stadig er gældende, således at vi som det eneste medie i verden ikke kan omtale ham uden at betale penge."

Forståelse eller ej, så er der en regning på yderligere 25.000 kroner på vej til Ekstra Bladet – de har nemlig nævnt Peter Forchhammer i forbindelse med retssagen.