Restauranter opfordres til at indhente oplysninger om gæster. Brancheforening siger »afvent«

Sundhedsmyndighederne opfordrer restauranter til at registrere deres gæsters kontaktoplysninger, så de kan bruges, hvis der sker et eventuelt smitteudbrud med corona. Horesta, brancheforeningen for restaurationsbranchen, anbefaler, at restauranterne venter med at registrere oplysningerne, til der er klarere retningslinjer.

Når gæster besøger en restaurant, kan de nu risikere at blive spurgt om kontaktoplysninger. Thomas Lekfeldt

I løbet af de næste to uger kan man risikere at blive bedt om at oplyse navn og telefonnummer, hvis man besøger en restaurant i københavnsområdet eller Odense.

Sundhedsmyndighederne opfordrer nemlig restauranter til at indføre en frivillig registrering af gæsters kontaktoplysninger i tilfælde af, at en gæst kan have været smittet med coronavirus. Oplysningerne bliver indhentet med henblik på udlevering til sundhedsmyndighederne.

Men opfordringen er alt, alt for uklar, mener Horesta, der er brancheforening for restaurationsbranchen.

Ifølge politisk direktør i Horesta Kirsten Munch Andersen anbefales det derfor, at restauranterne venter med at registrere gæsterne, indtil myndighederne kommer med klarere retningslinjer.

»Vores generelle opfordring er, at man skal afvente. Afvent nu. Ud over ressourcetrækket, og at det potentielt kan holde gæster væk og skabe uhensigtsmæssige situationer, så er der en risiko ved, at man ikke får håndteret de her oplysninger på den rigtige måde,« siger hun.

Der hersker nemlig tvivl om, hvilke informationer, som sundhedsmyndighederne har brug for, og hvordan informationerne skal registreres hos restauranterne, mener Kirsten Munch Andersen.

»Vil de have kontakter på alle, der har været på en restaurant, eller vil de kun have oplysninger på dem, der sidder ved et bord? Hvad er det, de har brug for? Vi har desuden brug for at drøfte, hvor længe vi må beholde oplysningerne, så vi ikke risikerer, at datatilsynet kommer efter os. Der er en masse spørgsmål,« siger hun.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Styrelsen for Patientsikkerhed, der i stedet henviser til en guide fra Datatilsynet.

I guiden oplister Datatilsynet seks råd til, hvordan restauranter kan registrere gæsters oplysninger på en forsvarlig måde. Blandt andet skriver Datatilsynet, at restauranter skal slette oplysninger løbende, når de ikke længere er relevante, men det har ikke været muligt at få svar på, hvornår det er.