Rekord i antallet af patienterstatninger

Antallet af anmeldelser til Patientforsikringen er vokset med 15 pct. Rekorderstatning på knap ni mio. kr. til efterladte til patient, der døde på grund af forsinket behandling.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske patienter kræver erstatning som aldrig før for dårlig behandling i sundhedsvæsenet.

Sidste år anmeldte langt over 6.000 patienter krav om erstatning til Patientforsikringen på grund af skader, som de anklager sundhedsvæsenet for at have pådraget dem i forbindelse med deres behandling på bl.a. sygehuse, hos praktiserende læger, vagtlæger og kiropraktorer. Det er en stigning på 15 pct. i forhold til året før.

Ca. hver tredje fik medhold, og i alt tilkendte Patientforsikringen et rekordstort beløb på 568 mio. kr. i erstatninger i 2009 - en stigning på 30 pct.

Det fremgår af en opgørelse fra Patientforsikringen, der kalder stigningen i antallet af anmeldelser »kraftig«, selv om man ikke mener, at den er udtryk for en faldende kvalitet i behandlingen.

Flere skader

»Kendskabet til og opmærksomheden om ordningen er øget. Samtidig er der en stigende aktivitet i sundhedsvæsenet, og alt andet lige vil der også opstå flere skader, når der produceres mere, så vi kan ikke konkludere, at kvaliteten er blevet ringere,« siger direktør Karen-Inger Bast, Patientforsikringen.

Hun fremhæver bl.a., at Patientforsikringen har inviteret næsten alle patientforeninger til orienteringsmøder om ordningen, og at der også orienteres om ordningen ude på sygehusene. Ganske mange anmeldelser om patientskader kommer således fra sundhedspersonale.

I Danske Regioner løfter man også øjenbrynene over stigningen både i antallet af anmeldelser og det samlede erstatningsbeløbs størrelse, som også hænger sammen med, at Patientforsikringen har fået mere personale og har effektiviseret arbejdsgange, så en pukkel af sager er blevet afviklet.

»Det er for så vidt en ønsket udvikling, fordi vi kan bruge det som et instrument til at behandle patienterne rigtigt. Disse sager skal tænkes med, når vi tilrettelægger arbejdet,« siger formand for Danske Regioner, Bent Hansen (S), og tilføjer:

»Men det er mange penge, vi betaler hér, og det er også mere end de økonomiske rammer, vi har. Det belaster klart vores samlede økonomi, og derfor kommer vi også til at tage udviklingen op i de kommende økonomiforhandlinger med regeringen.«

Rekordbeløb

Ud over et rekordstort antal sager og udbetalinger blev der sidste år også sat rekord i erstatningsstørrelsen i en enkelt sag.

Den efterladte ægtefælle og mindreårige barn fik således 8,8 mio. kr. i en sag, hvor forsinket behandling af modermærkekræft førte til, at patienten døde.

I en anden sag fik patienten tilkendt en erstatning på 5,2 mio. kr. efter at have fået posttraumatisk stress-syndrom som følge af såkaldt huskeanæstesi. Det vil sige, at patienten vågnede under operationen, men ikke var i stand til at fortælle det. Derfor fortsatte operationen, og patienten kunne følge med i, hvad der foregik, ligesom den pågældende oplevede smerter, fordi bedøvelsen ikke var tilstrækkelig.