Rejsetid med tog uændret i 40 år

40 års udvikling på jernbaneområdet har ikke gjort de danske tog hurtigere. På nogle af de vigtigste strækninger er rejsetiden i dag stort set som i 1967.

På nogle strækninger tager det sågar længere tid at rejse end for 40 år siden, viser en sammenligning af køreplanerne fra sommeren 1967 og sommeren 2007, som Morgenavisen Jyllands-Posten har foretaget.

»Pinligt,« lyder konklusionen fra trafikforsker Alex Landex fra Center for Trafik og Transport ved Danmarks Tekniske Universitet, DTU.

Fra København til Helsingør tager det i dag otte minutter længere end i 1967 - en forlængelse af rejsetiden på 22 pct.

På ruten Nyborg-Frederikshavn er rejsetiden for den hurtigste forbindelse øget med fire minutter, ligesom det tager to minutter længere at komme fra Århus til Padborg.

Storebæltsbroen har dog skåret en hel del minutter af rejsetiden mellem Sjælland og Jylland, men de seneste 10 år er rejsetiden mellem København og Århus samt København og Esbjerg øget med 10-15 pct., konstaterer Alex Landex.

»Resultatet af 40 års fremskridt for de danske jernbaner er ikke opløftende. Man har svigtet vedligeholdelsen og "glemt" at udbygge tognettet. Da der samtidig kører langt flere tog, er der flaskehalse og store kapacitetsproblemer mange steder. Ofte må hurtige tog vente bag langsomme tog,« lyder forklaringen fra Alex Landex.

Ove Dahl Kristensen, underdirektør og chef for DSB Planlægning og Trafik, beklager især det nedslidte skinnenet, der så sent som i går tvang DSB til nye forsinkelser.

»Vi har med vilje forlænget rejsetiden pga. skinneproblemerne. Det er noget frygteligt rod, som ingen synes er morsomt. Det gælder også lyntogene i Jylland. Vi har forlænget rejsetiden med 20 minutter mellem Nyborg og Frederikshavn. Det ser ikke smukt ud, men sådan er det. Vi er for langsomme. Det synes vi også, og det håber vi, at vi snart får rettet op på,« siger Ove Dahl Kristensen.

»Vi hævede hastigheden fra 140 til 180 km/t for 10 år siden, og vi vandt en time over Storebælt, da broen kom. De seneste to år er det gået ned ad bakke, og vi har sat en hel del af gevinsten over styr. Vi har sat en halv time over styr på dårlige skinner,« erkender DSB-direktøren.

Kilde: Jyllands-Posten