Rejsekortet opsætter standere overalt

Fremover vil bus-, tog- og metro-rejsende, der har glemt at tjekke deres rejsekort ud ved afstigning, kunne tjekke ud på nye standere, der sættes op overalt i København.

Rejsekort A/S tager nu konsekvensen af, at mange passagerer glemmer at tjekke ud med deres rejsekort, når rejsen er slut. Rejsekortselskabet vil opsætte nye kortaflæsere på centrale steder i København. Der er sat prøvestandere op blandt andet her ved Københavns Rådhus, hvor glemsomme rejsende så kan tjekke ud i stedet for i busserne og på stationerne. Foto: Kasper Palsnov Fold sammen
Læs mere

Så er det slut med at betale »dummebøder« på 50 kroner for at glemme at lægge vejen forbi en af de blåt lysende, elektroniske kortlæsere for at tjekke ud med sit rejsekort, når turen med de offentlige transportmidler slutter. Selskabet bag rejsekortet, Rejsekort A/S, tager nu konsekvensen af, at mange hundrede københavnere, pendlere og turister dagligt glemmer deres udtjekning og opstiller derfor kortaflæsere overalt i det københavnske bybillede.

Rejsekort har kortlagt, hvor de mest glemsomme kunder tager hen efter deres glemte tjekud. På disse steder vil der så nu blive opstillet ekstra tjekud-muligheder, så den glemsomme kunde både bliver mindet om tjekud-kravet og den formentlige forglemmelse – og straks kan få det ordnet. Ved at tjekke ud.

»For os er det helt afgørende, at de rejsende får så god en oplevelse af at bruge rejsekortet som muligt. Når vi ved, at passagererne endnu ikke alle har det liggende på rygraden, at de skal tjekke ud, når turen slutter, er vi naturligvis parate til at finde en god løsning på det,« siger Per Henriksen, direktør for standerdivisionen, Rejsekort A/S.

Der er allerede opstillet ekstra prøve-tjek­ud-søjler på Christiansborg, i Magasin ved Kongens Nytorv, ved Københavns Rådhus og ved Den Lille Havfrue. Alle er steder, hvor der erfaringsmæssigt kommer mange rejsende, der har glemt at tjekke ud, viser en undersøgelse, som analysebureauet YouGov har gennemført for Rejsekort A/S.

Benytter man sig af de fritstående tjekud-søjler, lægges der 7,50 kroner oven i den pris, som rejsen til det nærmeste stoppested ville have kostet. Glemmer man eksempelvis at tjekke ud, når man står af bussen ved Christiansborg, men tjekker man i stedet ud i Snapstinget, lægges der 7,50 kroner oven i turen fra startstedet til Christiansborg. Tilsvarende ved Den Lille Havfrue, hvor standeren er sat op til at beregne turen, som var den rejsende kørt til Østerport Station.

Turister tager fejl af standerne

Flere prøvestandere vil fra i dag, 1. april, blive sat op centrale steder som ved indkøbscentrene Field’s og Fisketorvet, og er erfaringerne med de ekstra standere tilfredsstillende, vil udrulningen af hele projektet være gennemført til oktober.

Rejsekortselskabet er dog allerede i den korte forsøgsperiode på foreløbig 16 dage løbet ind i problemer. Nogle kunder har oplevet, at de har tjekket ud i Magasin i København, men at systemet har afregnet en tur til Magasin i Aarhus. Rejsekort A/S har ikke kunnet finde fejl på systemerne og har derfor fastholdt betalingskravet over for rejsekortindehaverne.

Også ved Den Lille Havfrue er der opstået uforudsete udfordringer, fordi mange turister slet ikke kender til rejsekortet. De forventer, at Den Lille Havfrue bevæger sig, eller at H.C. Andersens eventyr vil blive læst højt, når de fører hånden forbi den blå tjekud-søjle. Da det ikke sker, er der kommet mange klager til Wonderful Copenhagen.

»Det er naturligvis ikke optimalt, og det afdækker jo tydeligt et behov for, at vi samlet bliver bedre til at oplyse turisterne om, hvordan rejsekortet fungerer. Omvendt kan man sige, at vi nu har fået inspiration til, hvordan vi kan give området omkring havfruen nyt liv med interaktive indslag for turister,« siger turistorganisationens pressekonsulent, Lis Pretzl.

Systemet med de mange ekstra rejsekortsøjler forventes udbygget til også at omfatte større virksomheder med flere end 50 ansatte. Tabet af indtægterne fra dummebøderne forventer Rejsekortets standerafdeling at indhente ved at fjerne hver anden tjekud-søjle på stationerne og i busserne, så flere kommer til at benytte sig af de fritstående søjler.

»Rejsekortet er et solidarisk system. Når færre skal betale 50 kroner, er det jo fair nok, at flere betaler 7,50 oven i deres almindelige rejse. Det er et grundprincip i den kollektive trafik,« siger Per Henriksen.