Rejsekort-direktør afviser kritik

Med en million solgte rejsekort fungerer systemet grundlæggende godt, mener direktør for rejsekortet. Men der er plads til forbedringer, lyder det.

Fra februar kan passagerer i hovedstadsområdet ikke længere købe klippekort til tog, metro og busser. Men det elektroniske rejsekort, der skal fremover skal fungere som det primære billetsystem over hele landet, lider fortsat af en del børnesygdomme.

Ekstra Bladet har fået adgang til de hyppigste skriftlige og mundtlige henvendelser til rejsekortets kundeservice fra juli til september i år. I den periode har 43.475 kunder kontaktet kundeservice, fordi de vil klage, har haft bøvl med kortet, eller mangler vejledning.

Men det tal er i virkeligheden ikke særlig højt, påpeger Bjørn Wahlsten, der er direktør i Rejsekort A/S.

»Det er vigtigt at sætte dette i relief til, at der i samme periode har været 12 millioner rejsende med rejsekort. Og hvis man går ind i, hvad henvendelserne drejer sig om, er der meget få egentlige klager,« siger han og henviser til, at mange af henvendelserne drejer sig om vejledning - spørgsmål, som kunderne normalt stiller, når de køber billetten.

Rejsekortes direktør hæfter sig ved, at rejsekortet har passeret en million solgte kort, og at 25 procent i hovedstadsområdet har et rejsekort.

»Og når en del siger, at de rejser mere med kollektiv trafik, efter de har fået et rejsekort, synes jeg egentlig, at vi er dér, hvor rejsekortet fungerer godt,« lyder det fra Bjørn Wahlsten.

Brugervenligheden kan dog stadig godt optimeres, erkender han.

»Vi skal selvfølgelig løbende forbedre tingene, men basalt set er produktet dér i dag, hvor det fungerer til de fleste kunders absolutte tilfredshed,« siger Rejsekortets direktør.

Hos de Radikale opfordrer transportordfører Andreas Steenberg (R) forbrugere til at »klage og ringe alt det, de kan«, så selskabet bag rejsekortet kan få kendskab til de ting, der ikke fungerer.

»Det er en god ide, at folk ringer og klager eller spørger om hjælp, fordi så kan Rejsekortet lave om, så de fejl eller mangler bliver fjernet,« siger han.

Transportordføreren peger på, at flertallet af forbrugerne gerne vil anbefale rejsekortet til andre.

»Så det er min opfattelse, at man er ret tilfredse med det. Der er ingen tvivl om, at der har været nogle fejl, og dem skal man jo have rettet på,« siger Andreas Steenberg.