Rejsekataloget forsvinder

Vi finder og køber flere og flere rejser på nettet. På 10 år er der 75 procent færre trykte rejsekataloger, oplyser Star Tour.

Når Star Tour i dag sender sit nytrykte sommerkatalog for sommeren 2010 på gaden, er det i markant lavere antal end for ti år siden.

Se også: Sådan sparer du på rejsen

Antallet af trykte rejsekataloger er faldet 75 pct. på ti år, og Internettet har overtaget en stor del af inspirations- og bestillingsdelen i forbindelse med ferierejser.

"I 1999 trykte vi 350.000 sommerkataloger, og det er vores største oplag nogensinde.

Det nye sommerkatalog for 2010 er trykt i 85.000 eksemplarer, men trods den markante nedgang mener jeg fortsat, det trykte katalog spiller en vigtig rolle som inspirationskilde og opslagsværk for mange af vores kunder, når rejsen skal købes, og derfor tror jeg aldrig, det vil forsvinde helt," mener Stig Elling, salgsdirektør i Star Tour.

De seneste fem år er Internettet vokset næsten lige så hurtigt, som de trykte kataloger er svundet ind. I dag køber 55 pct. af Star Tours kunder deres rejser på nettet, mens kun 25 pct. købte rejsen online for fem år siden.

Sammensmeltning

"Men vi ved også, at små 20 pct. af de, der køber rejsen online, faktisk bruger det trykte katalog i processen, som en slags opslagsværk. Jeg tror på, at nettet vokser endnu mere, og finder et naturligt leje på ca. 70 pct. om et par år," vurderer Stig Elling.

For første er Star Tours rundrejsearrangør, Temas, program integreret i Star Tours sommerkatalog. Temas eget katalog blev hidtil trykt i ca. 20.000 eksemplarer, men vil fremover være at finde som en integreret del af hovedkataloget.

Sammensmeltningen sker for at skabe optimalt overblik over de mange muligheder for at kombinere rundrejser med sol og badeferie, som Star Tour og Tema tilsammen kan tilbyde.