Regnen drypper på biografer og storcentre

Sommerregnen har givet op- og nedture i turistbranchen. Blandt vinderne er museer, storcentre og regntøjssælgere, mens forlystelsesparker og issælgere taber.

Når det regner på præsten, drypper det på degnen. Men når det regner på feriefolket i Danmark, drypper det på biografer, museer, storcentre og alt andet, der foregår indendøre.

Det er den klare konklusion på sommeren 2007 i Danmark, hvor det har regnet i rekordstore mængder.

- Vejret har trukket kunderne til, og det har været en fantastisk sommer i vores storcentre. I juni havde vi en stigning på 10 procent, og juli bliver endnu højere, siger marketingchef Claus Tüchsen fra Sten & Strøm til Ritzau. Firmaet driver 16 storcentre i Danmark, blandt andre Kolding Storcenter og Fields.

Biografer og museer kommer med samme melding, ligesom salget af gummistøvler til tider har overhalet salget af klip-klappere.

Men selvom danskerne har været klædt på til regnvejret, er de blevet væk fra udendørs aktiviteter som forlystelsesparker. Salget af is og øl har også været ringere, end det plejer.

/ritzau/