Regeringen vil sikre Olivers vej til kødchef: »Jeg kan have svært ved at holde fokus og høre, hvad folk siger«

Olivers diagnose hjælper ham nogle gange, men den spænder også ben for ham i hans kamp for at blive en dygtig kok. Han er en af de unge på landets produktionsskoler, som regeringen nu vil sikre en hurtigere og bedre vej gennem uddannelsessystemet. Oliver kan godt lide at arbejde med kød, og så har han overskud til at hjælpe andre unge, der bliver mobbet.

»Jeg fulgte ikke meget med i skolen,« forklarer 16-årige Oliver Holm Jacobsen, der i dag går på produktionsskolen i Greve. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Mens Oliver voksede op, trillede flyttebilerne med jævne mellemrum op foran familiens hjem.

»Jeg har gået i skole på det meste af Sjælland,« griner Oliver, der har let til smil. Han remser skolerne op, og vi tæller os frem til, at det fra skolestart til 9. klasse er blevet til seks skoler - folkeskoler, privatskoler og specialskoler.

Oliver Holm Jacobsen er 16 år og går i dag på Danmarks største produktionsskole, som har værksteder i både Høje Taastrup og Greve. I afdelingen i Greve huserer han hjemmevant i køkkenet, for Oliver vil gerne være kok engang.

I skoletiden kunne han især godt lide engelsk og idræt.

»Men ellers har jeg ikke fulgt så meget med i undervisningen, for jeg har den diagnose, der hedder infantil autisme, så jeg har lidt svært ved at koncentrere mig om det boglige. Jeg kunne ikke sidde og stirre ned i en bog i en hel time. Jeg kunne bedre lide det, når vi fik lov at bevæge os til idræt. Det virker forfriskende, og det er mere mig. Jeg kan ikke sidde stille,« fortæller Oliver Holm Jacobsen.

Nu skulle man måske tro, at Oliver klarede sig meget dårligt i skolen. Men trods adskillige skoleskift, koncentrationsproblemer, mobning og autismediagnose opnåede han faktisk et flot gennemsnit på 7 efter 9. klasse.

»Jeg er meget lærenem og har fotografisk hukommelse. Det virker sådan, at hvis du forklarer mig et regnestykke, så kan jeg huske manøvren inde i mit hoved. Jeg kan blive ved at se det for mig. På den måde kan man sige, at min diagnose faktisk hjælper mig,« forklarer Oliver.

Men karakterer er ikke nok til at gennemføre en erhvervsuddannelse med succes. Det er Oliver godt klar over. For hans diagnose er ikke kun en hjælp. Et køkken er et travlt og til tider hektisk og stresset sted, hvor maden skal være færdig i rigtig rækkefølge og til tiden. Man spiser klokken 12 i Greve. Ikke fem minutter over 12, og Oliver skal blive bedre til at håndtere stress.

»Det har jeg nogle problemer med. Jeg kan have svært ved at holde fokus og høre, hvad folk siger, når jeg står i en stresset situation, hvor vi har travlt, og jeg skal klare en helt masse hurtigt. Det skal jeg arbejde med, og jeg skal ikke tænke: »Det her klarer jeg ikke.« For så går det slet ikke. Der er meget stress i kokkefaget, så det skal jeg bare lære, og min lærer støtter mig,« fortæller Oliver.

I dag foreslår et ekspertudvalg, som regeringen har nedsat, at der skal ryddes kraftigt op i de mange forberedende tilbud til unge, som ikke går den direkte vej til gymnasium eller erhvervsskole. Det kan være unge, der ligesom Oliver går på produktionsskole eller unge, der går på ungdomshøjskoler, de frie fagskoler eller tilbud, som slet og ret omtales ved en forkortelse: TAMU, STU, egu, kuu, obu, avu eller fvu. Ekspertgruppen foreslår, at alle uddannelserne skal samles i den kommunale ungeindsats, og at de unge skal have mulighed for at vælge én forberedende uddannelse med tre spor; produktionsskolelinjen, almenlinjen og erhvervslinjen.

Indtil Oliver gik i 9. klasse, anede han ikke, hvad han ville efter skolen, og han var ikke særligt interesseret i mad. Men så kom han i praktik på en kro, og Oliver var solgt til kokkedrømmen. Planen er, at han skal på Hotel og Restaurantskolen til sommer og helst med en læreplads på hånden, som han håber, han kan få gennem produktionsskolens læreres netværk til praktikpladser.

»Jeg interesserer mig meget for kød. Jeg vil gerne være kødchef. Det er spændende, hvilke smage man kan opnå ved at bruge forskellige teknikker. Hvordan man får kødet til at blive mørt og fast, hvor meget peber man skal bruge, og hvordan smagen ændrer sig ved forskellige peberblandinger,« fortæller Oliver, hvis yndlingskrydderier er frisk basilikum og oregano.

Kokkedrømme, kød, stegeteknikker, stresshåndtering, krydderurter og peberblandinger fylder meget i Olivers liv lige nu, men er ikke det eneste, han får ud af sit ophold på produktionsskolen. Han er også blevet aktiv i skolens nystartede mobberåd, der hjælper elever på skolen, der bliver mobbet. Oliver er næstformand i mobberådet.

»Jeg er selv blevet mobbet som barn både på nettet og ansigt til ansigt. I starten blev jeg også mobbet her på skolen af en, der slog mig for sjov, men han er her ikke mere. Nu vil jeg bruge mine erfaringer til at hjælpe andre.«