Regeringen vil løse DSBs pladsproblemer

Bilister, der parkerer vognen efter åbningen af betalingsringen, skal nok kunne få en plads i DSBs tog, lover regeringen.

DSBs kunder er ikke tilfredse, men på Linie F mellem Hellerup og Ellebjerg høster DSB roser. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christian Als
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Regeringen vil sætte fuld skrue på at løse DSBs kapacitetsproblemer, så både de nuværende passagerer og kommende kunder får lettere ved at finde en siddeplads i toget end i dag, hvor op i mod 16 procent af afgangene mellem Slagelse og København er overfyldt i myldretiden.

Det siger Socialdemokraternes finansordfører John Dyby Paulsen, der kalder det ynkeligt, når Venstre påstår, at den kommende betalingsring blot vil forværre situationen, når de bilister, som ikke vil betale bompenge, skal presses ind i de i forvejen overfyldte tog.

- Vi har klart sagt, at vi skal have den offentlige trafik op at stå, inden trængselsringen kommer, og det er fortsat pointen. Derfor er det ynkeligt, når Venstre kritiserer os, for de har ikke gjort noget i ti år for at løse kapacitetsproblemerne. Men vi skal nok løse den uendelige række af problemer, som er hos DSB lige nu, siger John Dyrby Paulsen.

Men har Venstre ikke en pointe, når der ikke engang er plads til de nuværende passagerer i togene?

- Det er rigtigt, at der har været et problem i et par år med for få siddepladser. Det burde have været løst for lang tid siden. Det involverer, at IC4-togene kommer ud at køre, og det involverer også andet materiel andre steder fra. Den opgave tager vi fat på, for en løsning af det problem er en forudsætning for, at vi kan komme igang med trængselsringen, siger John Dyrby Paulsen.

Så der er ingen kapacitetsproblemer efter åbningen af betalingsringen?

- Hvis man rent hypotetisk så bort fra trængselsringen, ville vi under alle omstændigheder have taget fat på at løse de problemer, vi har overtaget fra den tidligere regering. Og det gav heller ingen mening at opføre en ring, der reducerer trængslen på vejene, hvis bilisterne ikke havde andre steder at gå hen, fordi der ikke er plads i togene, siger John Dyrby Paulsen. 

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) har tidligere bebudet en udbygningsplan for både regionaltog og S-tog. Den offentliggøres i forbindelse med lovforslaget for trængselsringen, som i øjeblikket er udskudt på grund af interne uenigheder i regeringen om provenuets størrelse.

Skriv ind: