Rederi frikendes efter kapring

Der var taget de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger på skibet Leopard, som i januar 2011 blev kapret af pirater. Det fastslår en ny rapport fra Den Maritime Havarikommission.

ARKIVFOTO af skibet MV Leopard, som blev kapret i 2011, hvor besætningen blev taget som gidsler af somaliske pirater. Foto: Shipcraft Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Rederiet Shipkraft levede op til sit sikkerhedsmæssige ansvar, da skibet Leopard med danskerne Søren Lyngbjørn og Eddy Lopez om bord blev kapret af somaliske pirater i januar 2011. Det fastslår en redegørelse fra Den Maritime Havarikommission, som blev offentliggjort tirsdag.

I rapporten står der blandt andet, at »det lykkedes piraterne at borde skibet og bortføre skibets besætning på trods af de omfattende foranstaltninger, som var iværksat på baggrund af besætningens, operatørens og rederiets erfaringer samt de internationale anbefalinger.«

Undersøgelseschef Øssur Jarleivson Hilduberg fra Den Maritime Havarikommission slår dog fast, at redegørelsen ikke er lavet for et finde en helt eller skurk i kapringssagen, men derimod for at se, hvad man i fremtiden kan lære af episoden.

»Vi arbejder ikke med skurke og helte, når vi laver vores redegørelser. Det giver ikke nogen mening at evaluere menneskers adfærd på baggrund af den viden, vi har nu. Man skal forstå begivenhederne i den kontekst, de foregår i. De mennesker, som er i en sådan nødsituation, har ikke nødvendigvis de rette oplysninger til rådighed, og selv om de er til rådighed, er det ikke sikkert, at der er en erkendelse af, at de er der,« siger Øssur Jarleivson Hilduberg og fortsætter:

»Vi kan konkludere, at det er vanskeligt for en skibsbesætning at implementere antipirateriforanstaltninger og samtidig opretholde redningsmidlernes effektivitet. Det lykkes måske for nogle, men i dette tilfælde var det vanskeligt, og det har vi også set i andre tilfælde. Vil man helst blive fanget af pirater eller gå ned med skibet? Det er lidt det dilemma, man står i,« siger han.

Ifølge redegørelsen er de fleste handelsskibe ikke »designet til at modstå angreb fra pirater«, og konklusionen slår også fast, at der kan opstå uventede begivenheder og komplekse sammenhænge, der kan være svære at planlægge sig ud af. Det betyder, at ellers enkle løsninger, som eksempelvis montering af sakse, kan vise sig at være utilstrækkelige løsninger i nødsituationer, hvor besætningen skal improvisere.