Rapport: ”Klare fejl” i ROJ-sagen

Justitsminister Lars Barfoed irettesætter sine egne embedsmænd, der begik flere fejl i sagen om ulovlig millionstøtte til det kurdiske ROJ TV. Kammeradvokaten undersøger muligt erstatningsansvar.

Justitsminister Lars Barfoed irettesætter sine egne embedsmænd, der begik flere fejl i sagen om ulovlig millionstøtte til det kurdiske ROJ TV. Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Embedsmænd i Justitsministeriet tager skylden for, at danske myndigheder i årevis lod Den Kurdiske Kulturfond donere over 100 millioner kroner til den kurdiske tv-station ROJ TV, selv om myndighederne anså støtten for ulovlig, og selv om politiet samtidig har efterforsket, om fonden har fået sine penge fra en terrorgruppe.

Civilstyrelsen under Justitsministeriet erkender i en redegørelse om sagen, at den begik en ”klar fejl”, fordi ministeren ikke fik en orientering om styrelsens undersøgelser af fondens støtte til ROJ TV.

Civilstyrelsen erkender også, at den ”burde have overvejet mere effektive tiltag” over for kurderfondens uddelinger, der ifølge styrelsen selv skete i strid med loven.

Justitsminister Lars Barfoed (K) kalder over for Berlingske Tidende hele sagen for ”beklagelig”.

- Redegørelsen bekræfter i stort set alle detaljer Berlingske Tidendes fremstilling af sagen. Jeg har indskærpet over for Civilstyrelsen, at ministeren frem over altid skal orienteres i lignende sager, siger han.

Men Lars Barfoed vil ikke pålægge Civilstyrelsens at omgøre dens beslutninger om, at pengene ikke skal kræves tilbagebetalt fra ROJ TV til fonden, selvom loven er brudt. Ministeren har i stedet bedt Kammeradvokaten om at undersøge, om der er grundlag for at rejse et erstatningsansvar over for bestyrelsen i Den Kurdiske Kulturfond.

Ministeren har samtidig givet fonden forbud mod at uddele flere penge uden Civilstyrelsens forudgående godkendelse. Overtrædelser vil blive meldt til politiet.

Fonden har tillige fået en frist på fire uger til at dokumentere, at dens uddelinger i årene 2007 og 2008 er sket i overensstemmelse med lovens krav om, at bidragsgivere til fonden på forhånd har givet samtykke til, at pengene må bruges til uddelinger. Det har fonden hidtil ikke kunnet dokumentere for årene 2002, 2005 og 2006.

- Jeg vil ikke yderligere kommentere de juridiske overvejelser og afgørelser, som eventuelt må blive truffet, når fristen på de fire uger er udløbet, siger Lars Barfoed.

Berlingske Tidende har dokumenteret, at ROJ TV siden 2004 har modtaget 118 millioner kroner fra Den Kurdiske Kulturfond. Pengene er samlet ind primært i udlandet, men fonden har aldrig dokumenteret, hvem gavegiverne er, og heller ikke om de har vidst, at pengene blev brugt til uddelinger.

Trods adskillige trusler om bøder, afsættelse af fondens bestyrelse og tvungen tilbagekaldelse af uddelingerne har Civilstyrelsen to gange besluttet at acceptere den ulovlige millionstøtte - selvom loven ikke giver mulighed for dispensation.

Første gang var i 2004 under daværende justitsminister Lene Espersen (K). Anden gang i september 2008 under Brian Mikkelsen (K).

Beslutningen i 2008 blev truffet, selvom Civilstyrelsen vidste, at Københavns Politi og Bagmandspolitiet under sin fem år lange efterforskning af ROJ TV’s mulige forbindelser til den kurdiske terrorgruppe PKK har forsøgt at spore, hvor fonden og dermed ROJ TV får de mange millioner fra.

Politiets mistanke er, at pengene reelt kommer fra PKKs narkohandel og andre kriminelle aktiviteter og hvidvaskes gennem fondens uddelinger. Ifølge europæiske og amerikanske politimyndigheder en metode, som PKK har brugt i årevis.

Så sent som for to uger siden ransagede fransk og belgisk politi formodede PKK-kontorer og ROJ TV’s studie ved Bruxelles for mistanke om bl.a. hvidvaskning.

Læs mere om sagen på www.berlingske.dk/roj