Rapport: Flere motorveje i Danmark

En massiv udbygning af motorvejsnettet i Danmark kan løsne op på de tunge bilkøer, der belaster især de store byer, men man har glemt miljøet, siger trafikforsker.

Foto: Nils Meilvang/Scanpix

Bilkøerne på de danske motorveje skal gøres mindre, og det skal ske ved en udbygning af det danske motorvejsnet. Sådan lyder det i den seneste rapport fra Infrastrukturkommissionen, som dagbladet Information er kommet i besiddelse af.

Rapporten anbefaler blandt andet større og flere veje, som en udbygning af Køge Bugt motorvejen og motorvejene omkring Vejle Fjord og mellem Odense og Middelfart. Desuden skal trafikken gøres mere smidig med dynamisk skiltning, digitale vejkort og bedre køvarsling.

Rapporten indeholder også en række forslag til, hvordan man kan udbygge den kollektive transport i Århus med en letbane, og hvordan metroen kan udvides i København.

Men miljøet halter bagefter i rapporten ifølge trafikforsker Per Homann Jespersen fra RUC. Han mener, at rapportens afsnit om miljø blot er pæne hensigtserklæringer, uden sammenhæng med rapportens øvrige anbefalinger:

- Det helt store problem er jo, at kommissionen har taget udgangspunkt i en fremskrivning af hvor meget trafik, der er i dag i stedet for at operere med et scenarium om, hvordan vi vil have trafikken skal se ud i fremtiden, siger han.

SF’s trafikordfører Pia Olsen Dyhr er heller ikke begejstret for kommisionens konklusioner:

- Kommissionen har jo slet ikke vurderet, hvilken konsekvens investeringerne i de nye veje får for Danmarks CO2-udslip. Kommissionen har ikke løst sin opgave, siger hun.

Meget tyder ifølge Ritzau på, at den endelige version af rapporten, der bliver offentliggjort lige efter nytår, vil være mere eller mindre identisk med denne udgave.