Radio24syv piller Henrik Qvortrup af sendefladen

Mens Se & Hør-retssagen kører, holder Henrik Qvortrup pause fra Radio24syvs mediekritiske magasin »Q&A«. Han er »af indlysende grunde inhabil«, siger programchef.

Henrik Qvortrup er ikke vært på Radio24syvs mediekritiske magasin, så længe Se & Hør-sagen kører. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Når retssagen om Se & Hør-sagen starter den 25. august, bliver Henrik Qvortrup erstattet af en vikar på Radio24syvs mediekritiske magasin »Q&A«. Det skriver Radio24syv i en pressemeddelelse.

Ræsonnementet er, at Henrik Qvortrup som tiltalt i Se og Hør-sagen ikke også kan dække retssagen journalistisk.

»Vi er meget glade for Hen­rik Qvortrup som vært, men det er bedst for pro­gram­met og for lyt­terne, at Hen­rik Qvortrup tager en time out mens det står på. Vi må for­vente, at rets­sa­gen vil fylde meget i efter­å­rets medi­e­de­bat, og Qvortrup er af ind­ly­sende grunde inha­bil til at behandle denne sag som vært i et kri­tisk medi­e­pro­gram. Nogle gange kan ele­fan­ten i rum­met blive så stor at den kom­mer til at fylde det hele, og det vur­de­rer vi er til­fæl­det her,« siger Radio24syvs ene pro­gram­chef Mads Brüg­ger.

Mads Brügger siger endvidere, at man ikke vil tage stilling til Henrik Qvortrups fremtid som vært på »Q&A«, før man kender retssagens udfald, men at man »som udgangspunkt ser frem til at få Henrik Qvortrup tilbage på posten«.

I pressemeddelelsen erklærer Henrik Qvortrup sig enig i ledelsens beslutning, som han kalder »fornuftig og indlysende rigtig«.

»Rets­sa­gen om Se og Hør kom­mer til at fylde i efter­å­ret, og jeg kan natur­lig­vis ikke med tro­vær­dig­hed stille de højst påkræ­vede kri­ti­ske spørgs­mål om sagens medi­e­dæk­ning. Jeg ser frem til at gen­op­tage vært­s­ska­bet igen om nogle måne­der,« siger Henrik Qvortrup.

I Se og Hør-sagen skal en it-medarbejder - kendt som tys-tys-kilden - have udnyttet sin adgang til Nets kreditkortsystemer til at indsamle oplysninger om kendte og kongeliges brug af kreditkort. Oplysningerne skal Se og Hør have købt og udnyttet til at spore og skrive om kendte menneskers privatliv.