Rådhuskrig raser om havnetunnel i København

Striden om den 27 milliarder kroner dyre havnetunnel i København slår nu revner mellem Socialdemokraterne og SF

Ayfer Baykal (SF) og Frank Jensen (S) Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Striden om den 27 milliarder kroner dyre havnetunnel, der skal lede biltrafikken rundt om Københavns centrum, slår nu revner mellem Socialdemokraterne og SF helt op på regeringsniveau, skriver Politiken.

SF’s borgmester for teknik og miljø i København, Ayfer Baykal, har stillet sig i spidsen for en ny Facebook-gruppe, der angriber planerne om den havnetunnel, som overborgmester Frank Jensen (S) kæmper hårdt for.

Facebookgruppen »Nej til flere biler i København« har organisationer som Danmarks Naturfredningsforening, Noah, Det Økologiske Råd, Rådet for Bæredygtig Trafik bag sig og har som sit erklærede formål at bekæmpe en motorring gennem Indre Amager og Islands Brygge.

I en skriftlig kommentar udtaler Frank Jensen ifølge Politiken, at Ayfer Baykal hellere »skulle koncentrere sig om at bidrage med samlede og holdbare bud på, hvordan vi mindsker trængslen i København til glæde for københavnerne«.

»SF sagde nej til Storebæltsbroen. SF sagde nej til Øresundsbroen, SF sagde nej til de første etaper af metroen i København, og nu vil SF’s teknik- og miljøborgmester i København så stille sig i spidsen for en ny nejbevægelse«, fortsætter han.

På Christiansborg udtaler finansminister Bjarne Corydon, at han ser positivt på både havnetunnellen og planerne om at pensionskasser kan være med til at finansiere den. Omvendt siger Jonas Dahl, SF’s transportordfører på Christiansborg, at hans parti »ikke løber rundt med hænderne over hovedet i forhold til at lave en havnetunnel«.

Ayfer Baykal afviser, at hun skaber splid mellem SF og S at hendes initiativ er et forsøg på promovering forud for det kommende kommunalvalget.

»For os handler det om at prøve at tale dem, der har forelsket sig i havnetunnelen, til fornuft. For det er ikke en grøn løsning; i stedet vil den bare skabe mere biltrafik«, siger hun ifølge Politiken.