Problem med lægehelikoptere er en misforståelse

Det er ikke GPS-systemerne, der er problemet, når lægehelikoptere skal flyve om natten. Det handler derimod om en vurdering af risikoen for havarier.

Der er tale om en misforståelse, når en række medier tirsdag har fortalt, at kommende lægehelikoptere i Danmark ikke vil kunne flyve om natten, fordi Danmark mangler detaljerede GPS-systemer, der fortæller om elledninger og andre forhindringer. Problemet med de manglende GPS-oplysninger fremgår angiveligt af en ny beredskabsplan, som Sundhedsstyrelsen netop har sendt i høring, men det er ikke korrekt, oplyser Sundhedsstyrelsen.

Det handler derimod om en vurdering af risikoen for havarier, oplyser Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Vurderingen bygger på oplysninger fra Statens Luftfartsvæsen (SLV).

Ifølge SLV viser erfaringer fra blandt andet USA, at der er sket en del havarier med lægehelikoptere om natten, og Sundhedsministeriet anbefaler derfor, at lægehelikopterne i Danmark ikke bør foretage visuelle flyvninger ud til de enkelte skadesteder i nattetimerne.

Visuel flyvning betyder, at det er piloten og ikke en computer, der styrer helikopteren eller flyet.