Privat kraftværk kan sætte strøm til den grønne bølge

Med det hjemmebaserede batteri, som Tesla Motors forleden præsenterede, er ideen om selvforsyning af el inden for rækkevidde. Det har både potentiale som grøn stilmarkør i Vesten og kan forbedre levestandarden i ulande, vurderer eksperter.

Tesla Motors præsenterede forleden det nyudviklede hjemmebatteri, Powerwall, i sit designstudie i Californien. Foto: David McNew Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Forestil dig, at du har solceller på taget eller en vindmølle i baghaven. Og forestil dig så, at den energi, der produceres af de vedvarende energikilder, kan lagres i et batteri, der ikke er større, end at det kan hænge på en væg i dit hus, således at du også har strøm i kontakten, selv om det ikke blæser, eller solen ikke skinner.

Hvis det kredsløb fungerer, kan hver enkelt husstand reelt være selvforsynende med energi og dermed uafhængig af det centrale elnet.

Det er visionen for det batteri, som Tesla Motors forleden præsenterede. Powerwall hedder batteriet, der koster knap 25.000 kr. og kan lagre ti kWh, eller hvad der svarer til cirka to tredjedele af en gennemsnitlig dansk families elforbrug på et døgn. Med det vil den amerikanske el-bilproducent revolutionere vores måde at tænke elforbrug på.

Og det er ikke den rene varme luft, mener Tejs Vegge, professor ved Institut for energikonvertering og lagring på DTU.

»At kunne integrere vedvarende energi hos den enkelte bruger er et stort skridt. Hvis man kan gøre det på en økonomisk konkurrencedygtig måde, så er det noget, der potentielt kan lave om på hele den måde, vi tænker energiforsyning på,« forklarer han om perspektivet for det nye batteri.

Netop lagringen af strøm er et væsentligt problem, når det gælder vedvarende energikilder, der i sagens natur er ustabile.

»Man har længe tænkt i det at lagre energien i hjemmet. Men problemet har været prisen, da batterierne har været for dyre. Prisen er nok stadig for høj på Teslas nye batteri, til at det vil få et rigtigt stort marked, men vi begynder at komme ned på et niveau, hvor man i hvert fald kan se det perspektiv, at man i sidste ende visse steder kan vælge at være koblet af elnettet,« siger Tejs Vegge.

Nødstrømsbatteri

Man kan også bruge et husbaseret batteri til nødstrøm eller sammen med det konventionelle elnet til at spekulere i prisen på strømmen. Men heller ikke i det lys er batteriet nødvendigvis rentabelt, mener Tejs Vegge.

»Herhjemme vil man nok kunne spare 25-50 procent på at købe strømmen, når den er billig, typisk om natten, og så bruge den i løbet af dagen. Men man skal stadig kunne afskrive de 25.000 kr., som batteriet koster, inden for dets ti års levetid. Så det er ingen garanti for, at det en god forretning.«

Men én ting er, om batteriet kan betale sig på bundlinjen. Noget andet er, om det kan ramme en tidsånd. På det parameter står Elon Musk, Teslas direktør, og resten af firmaet stærkt.

»Det betyder meget, om man har momentum, og det har Tesla. Der er en hype, der minder lidt om den omkring Apple, når Tesla præsenterer nye ideer,« forklarer Tejs Vegge.

Det er livsstilsekspert og reklamemand Christian Grau enig i. Som han ser det, rammer Teslas nye batteri lige ned i den grønne bølge og vil gøre sig som stilmarkør.

»Der er en bæredygtighedskonkurrence i gang. Jo mere CO2-neutral, man kan være, jo mere cool er man, og jo mere ansvarlig og fremtidssikret er man. Og så er batteriet en blæret gadget at have hængende. Det er ikke et monstrum, der står ude foran huset. Det er elegant at se på. Signalværdien i et have sådan et batteri hængende kommer til at være stor,« siger han.

Alligevel mener klima- og energiminister Rasmus Helveg Petersen (R) ikke, at danskerne skal kaste sig over selvforsyning på elområdet. I Danmark har vi et af verdens mest effektive og pålidelige elnet, og derfor har han svært ved at se perspektivet i de husbaserede batterier herhjemme.

»Det her er et eksempel på en lille og individuel løsning, og når det gælder strøm, har vi været godt tjent med at lave tingene i fællesskab. Vi har ikke hvert vores kraftværk, vi er gået sammen om at lave store kraftvarmeværker og store havvindmølleparker, som forsyner mange husstande. På den måde får den enkelte billigere strøm.«

Stort potentiale i ulandene

Ministeren håber heller ikke, at folk herhjemme vil prøve at omgå afgifterne på el ved at producere og lagre den selv.

»Jeg ved ikke, om det vil kunne betale sig, men det vil også være meget ulige fordelt, hvem der ville have mulighed for det og have råd til at lave sådan en løsning, så det, vil jeg ikke håbe, breder sig.«

Mens hjemmebatterier vil kunne fungere som en stilmarkør hos velbjærgede vesterlændinge, kan det være et spørgsmål om liv og død i den fattige del af verden. Og her ser Rasmus Helveg Petersen et stort potentiale i batteriet.

»Jeg er fuldstændig overbevist om, at ligesom der er afrikanske lande, som går direkte fra ingen telefoner til mobiltelefoner og på den måde springer kobberledningerne over, så vil vægbatterier også betyde noget i lande, hvor der ikke er trukket strøm endnu, eller hvor man har et dårligt net,« siger han.

Tejs Vegge fra DTU er enig: »I områder, hvor man ikke har råd til at bygge et stort elnet, men hvor der til gengæld er masser af sol eller vind, kan batterier i hjemmene eller bebyggelsen være en mulighed for at forbedre levestandarden.«

Birgitte Bischoff Ebbesen, international chef i Røde Kors, mener også, at den husbaserede batteriteknologi vil kunne få en kolossal effekt på familieniveau, hvis den fungerer og bliver billig nok.

»Alle, der har rejst i ulande, kan huske det virvar af ledninger, som hænger overalt. Hvis strømmen ville kunne komme på en måde, som er både bedre for miljøet og mere bæredygtig for den enkelte, vil det være virkeligt smart. Det kan medføre en bedre levestandard på en masse områder. Hvis man har brug for, at medicin bliver kølet, kan det være livsnødvendigt at have el, og hvis man f.eks. kan komme strøm på sin knallert, vil det også kunne forbedre mobiliteten. Det vil være fantastisk. Intet mindre.«