Priserne på festivalbilletter stiger og stiger – her er årsagen

Det er blevet dyrere at tage på festival i Danmark. Det kan få konsekvenser for en »vigtig demokratisk værdi«, mener ekspert.

Hos festivalernes interesseorganisation Dansk Live er man opmærksom på, at stigende billetpriser kan betyde mindre diversitet blandt publikum. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sofie Mathiassen (arkiv)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der skal flere og flere penge op ad lommen, når glade festivalgængere køber billetter til landets festivaler.

De seneste to årtier er priserne på festivalbilletter nemlig steget markant.

Prisstigningerne har tilmed overgået de generelle prisstigninger i samfundet. Det viser et pristjek af syv af landets største musikfestivaler, som DR Nyheder har gennemført.

På 20 år er billetpriserne steget til omkring det dobbelte eller mere på flere festivaler.

I 2000 kostede en billet til Smukfest for eksempel 1.052 kroner, mens den i 2020 kostede 2.695 kroner. En billet til Roskilde Festival kunne i 2000 købes for 1.167 kroner, hvilket i 2020 var blevet til 2.250 kroner.

På de nyere festivaler er priserne også steget. På fem år – fra 2015 til 2020 – er prisen på partoutbilletter til for eksempel NorthSide steget fra 1.395 til 2.195 kroner, mens billetter til metalfestivalen Copenhell er steget fra 1.070 til 1.940 kroner i samme periode, viser DRs opgørelse over festivalpriser.

Dyrere priser

Der er flere årsager til, at festivalpriserne er steget markant over de seneste to årtier.

En af hovedårsagerne er, at festivalernes hovedprodukt, altså musikken, er blevet dyrere. Det skyldes, at kunstnere i dag tjener langt mindre på salg af deres musik, hvilket gør festivaler og koncerter til en betydelig del af deres indtjening.

Derudover har festivalbranchen udviklet sig fra at være drevet af non-profit foreninger til at være investeringsobjekter, som bliver opkøbt af store virksomheder, der udvikler festivalerne kommercielt.

Det har medført flere og større festivaler med flere superstjerner, bedre service, bedre sikkerhed og et mere glamourøst image. De forbedrede forhold er også med til at skrue op for priserne.

Udfordrer fællesskabet

De stigende billetpriser er med til at sætte begrænsninger for, hvem der har mulighed for at være med til festen.

Og det går ud over det fællesskab, som danske festivaler faciliterer, og som har en »vigtig demokratisk værdi«, fordi befolkningen samles på tværs, fortæller sociolog og festivalforsker Fabian Holt til DR.

»Vi risikerer, at de store festivaler bliver bobler for mere homogene forbrugersegmenter frem for at være et sted, hvor man fester sammen med mennesker, der er anderledes end én selv, « siger han.