Principiel afgørelse: Forsinkede flypassagerer skal have erstatning

Højesteret har bestemt, at et flyselskab skal betale erstatning til en bedstemor, der skulle vente 10 timer i en lufthavn på grund af en teknisk fejl på et fly. Sagen kan få betydning for tusindvis af passagerer.

Højesteret har bestemt, at flyselskab skal betale erstatning til bedstemor og barnebarn efter forsinkelse. Sagen kan få betydning for tusindvis af passagerer. (Foto: Martin Damgård/Scanpix 2015) Fold sammen
Læs mere
Foto: Martin Damgård

Dommen er faldet mandag, og ved samme lejlighed har Højesteret afgjort, at flyselskabet, Primera Air, også skal betale kompensation i en anden sag, hvor ti passagerer blev forsinket.

I begge sager var en teknisk fejl årsag til, at flyet blev forsinket. Flyselskabet har påstået, at det var en omstændighed, som lå uden for selskabets kontrol. Derfor ville man ikke betale kompensation til passagererne.

Men Højesteret er altså uenig, og selskabet skal nu betale.

Flere hundrede sager, som omfatter tusindvis af passagerer ligger standby i landets byretter. Sagerne har ventet på afgørelsen fra Højesteret, og det kan nu betyde, at der vil komme en bølge af kompensationer.

/ritzau