Presset på Aller-boss vokser

Udgiverdirektør i Aller Per Ingdal trækkes dybere ind i Se og Hør-sagen. Flere kilder forklarer, at han vidste besked om den såkaldte »tys-tys-kilde«.

Udgiverdirektøren i Aller Media trækkes nu også ind i sagen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Et medlem af den øverste ledelse i Aller bliver nu trukket længere ind sagen om Se og Hørs påståede ulovlige overvågning af kendte og kongeliges kreditkort.

En række kilder peger på, at Per Ingdal, udgiverdirektør i Aller, vidste besked om, at Se og Hør i perioden fra 2008 til 2012 angiveligt benyttede sig af ulovlig overvågning.

Forfatteren til bogen »Livet, det forbandede«, den tidligere Se og Hør-journalist Ken B. Rasmussen, blev torsdag afhørt af Københavns Vestegns Politi som led i efterforskningen af sagen. Han fortalte, at Per Ingdal var vel vidende om overvågningen, der angiveligt er foregået fra 2008 til 2012.

»Jeg kan sige det sådan, at som jeg fik det fortalt dengang, så var den midlertidige chefredaktør, ham der var mellem Qvortrup og Henningsen, også fuldt vidende om det,« sagde Ken B. Rasmussen til BT.

Da Henrik Qvortrup forlod posten som chefredaktør for Se og Hør i november 2008, blev Per Ingdal indsat som konstitueret i stillingen indtil juni 2009, da Kim Henningsen overtog posten. Senere blev Per Ingdal igen indsat som chefredaktør fra juni til november i 2013, da Kim Henningsen valgte at stoppe.

Torsdag kunne BT vise tre e-mail fra henholdsvis september 2008, juni 2009 og marts 2010, hvori en Se og Hør-journalist skriver om den hemmelige kilde til en række medarbejdere på Se og Hør, der tæller både Henrik Qvortrup og Kim Henningsen. Per Ingdal har ikke modtaget de pågældende e-mail.

Højt oppe i hierarkiet

En anonym kilde, der var ansat under både Henrik Qvortrup, Per Ingdal og Kim Henningsen, siger til Berlingske, at det er »utænkeligt«, at Per Ingdal ikke vidste besked i sin tid som chefredaktør.

Kilden beskriver Per Ingdal som en »engageret redaktør, der var synlig og som havde meninger og input til bladets store historier«. Ingdal må efter kildens opfattelse også have attesteret bilag – herunder tippenge eller kvitteringer – i sin periode som chefredaktør. En anden tidligere mangeårig Se og Hør-ansat oplyser ligeledes til Berlingske, at Per Ingdal kendte til ugebladets særlige kilde.

Bogen, der er baggrund for Se og Hør-sagen, er udgivet af forlaget Bogkompagniet med forlagsdirektør Johnny Staun i spidsen. Han har tidligere udtalt, at han har set dokumentation for de påstande, der fremkommer i bogen. Han vil dog ikke forholde sig konkret til Per Ingdal.

»Men jeg tror, at mange vil blive overraskede over, hvor højt oppe i Allers hierarki, at man har haft kendskab til kilden,« siger Johnny Staun.

Torsdag stod den tidligere ledende medarbejder på Se og Hør Lise Bondesen frem. Om perioden efter Qvortrups afgang som chefredaktør skrev Lise Bondesen i Ekstra Bladet:

»I den periode overtog koncernens ugebladsdirektør, Per Ingdal, som ansvarshavende chefredaktør. Han deltog jævnligt i forsidemøderne på bladet, han godkendte budgetter og kom med indspark til nye historier og fik et indgående kendskab til bladet og dets arbejdsmetoder. Om han kender til den hemmelige kilde, ved jeg ikke.«

Det har ikke været muligt for Berlingske at få en kommentar fra Per Ingdal. Tirsdag i denne uge afviste han dog i BT at have noget kendskab til den såkaldte »tys-tys-kilde«.