Pressenævnet kritiserer DR for skjult kamera

DRs Cavling-vindende dokumentar »I Skattely« får kritik af Pressenævnet for brug af skjulte optagelser. I et andet tilfælde, hvor skjult kamera også bruges, godkender nævnet brugen.

Sådan så det ud, da de fem journalister fra DR vandt dansk journalistiks fornemmeste pris, Cavling-prisen. for afsløringer af finansielle rådgivers vejledning om skattely i serien »I skattely«, som DR sendte. DR-journalisterne er: Jeppe Gaardbo, Frederik Brun Madsen, Søren Kristensen, Michael Klint og Steen Jensen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang

Der var både tale om kritisabel og ikke-kritisabel brug af skjult kamera, da DR sidste år sendte dokumentarserien »I Skattely« om, hvordan skatterådgivere hjælper med at gemme penge i skattely. Dokumentarserie fik blev i januar tildelt Cavling-prisen for den bedste journalistik.

Pressenævnet har gennemgået brugen af skjult kamera, der i flere tilfælde i dokumentaren blev brugt i forbindelse med møder med skatterådgivere.

I det ene tilfælde ved et møde med advokatfirmaet Bech-Bruun forklarer Pressenævnet, at der ikke er belæg for offentliggørelsen af de skjulte optagelser, da »Pressenævnet finder, at de skjulte optagelser fra advokatfirmaet ikke dokumenterer, at den rådgivende advokat opfordrede DRs undercoverjournalist til at omgå reglerne om skat i Danmark.«

»Det er derfor i strid med god presseskik at offentliggøre optagelserne uden advokatens samtykke i forbindelse med andre oplysninger i udsendelsen, der kritiserer hans rådgivning,« lyder det i konklusionen fra Pressenævnet.

I samme udgave af den fire afsnit lange dokumentarserie er DRs journalister også til møde hos revisionsfirmaet Ernst & Young.

Her kritiserer Pressenævnet ikke brugen af skjult kamera. Men til gengæld får DR kritik for ikke at oplyse, at rådgiveren inden mødet havde sendt en mail med væsentlige oplysninger i sagen til journalisten fra programmet.

»Den oplysning ville have givet et mere nuanceret billede af rådgivningen. Derfor kritiserer Pressenævnet, at DR ikke havde denne oplysning med i udsendelsen,« skriver Pressenævnet.