Pressemøde bekymrer rejsebranchen efter dystre meldinger: »Vi er lukket fuldstændig ned«

Fremtidsudsigterne for udlandsrejser er dystre, og skirejseselskab frygter ikke at kunne sende turister afsted. Venstre efterlyser handling fra regeringen for at indføre nye rejseretningslinjer, men »vi skal kunne stole på modellen«, lyder det fra S.

Fælleseuropæiske rejseretningslinjer op til skisæsonen er nødvendigt, mener Toke Hyldgaard, salgsdirektør i Skinetworks, der er en af Skandinaviens største skirejsekoncerner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Romain Lafabregue/EPA/Ritzau Scanpix

Det stod efter onsdagens pressemøde om covid-19-situationen lysende klart, at udsigterne til at kunne rejse til udlandet mildest talt er dystre.

Smittetallene går den forkerte retning i store dele af Europa, og i en nær fremtid kan vi stå i situation, hvor hele verden lukker ned igen, lød det.

Toke Hyldgaard, salgsdirektør i Skinetworks, der er en af Skandinaviens største skirejsekoncerner, håber på, at der bliver indført fælles europæiske rejseretningslinjer. Det er afgørende for virksomheden, siger han.

»Vi er i en situation, hvor vi er lukket fuldstændig ned og står til ikke at sende nogen af sted på skiferie. Derfor håber vi, at de fælles rejsevejledninger snart indføres, således vi på en forsvarlig måde kan åbne mere op,« siger han og fastslår:

»Ellers har vi ingen omsætning.«

De fælles europæiske rejseretningslinjer lægger op til at farvelægge EU-lande på regional basis frem for på landeniveau, som det er tilfældet i øjeblikket. De lande, som Skinetworks sender turister til, er i øjeblikket orange. Det er eksempelvis Italien, Frankrig og Østrig.

Venstres erhvervsordfører, Torsten Schack, siger, at han bakker op om de fælles rejseretningslinjer og efterlyser handling fra regeringen.

»Det er længe siden, at vi lavede en aftale om, at regeringen skulle undersøge muligheden for at regionalisere rejsevejledningerne. Vi har presset på, og vi har efterspurgt handling. I EU er man blevet enige om nogle principper, og endnu har regeringen ikke sagt, om de vil indføre det,« siger han.

Uvished

Torsten Schack påpeger, det er »mere retvisende« at lave retningslinjer efter regioner frem for på nationalt plan.

»Smittetallet i en region kan jo sagtens være lavt, selv om det på nationalt plan er højt – og omvendt. Derfor er det mere fleksibelt og retsvisende.«

Men er det ikke meget omstændeligt at forholde sig til flere hundrede regioner og deres smittetal?

»Det er det ikke, når man på fælles EU-plan er blevet enige om, hvordan det skal sættes op. Ønsker man at gøre brug af dataen eller ikke?«

EU-landene blev for nylig enige om, at vejledningerne fremover bør tage udgangspunkt i regioner og ikke hele lande, når der fastsættes restriktioner. Årsagen er, at der kan være stor forskel på smitterisikoen afhængigt af, hvor i et land man befinder sig.

Der er dog tale om en såkaldt henstilling, hvilket betyder, at landene ikke er forpligtet til at følge de nye retningslinjer. Derfor er det uvist, i hvor høj grad de fælles rejseretningslinjer bliver udført i praksis.

Mangler troværdighed

Spørger man Socialdemokratiet selv, lyder det fra EU-ordfører Jens Joel, at regeringen selv ønsker at indføre de fælleseuropæiske rejseretningslinjer. Men det kan ikke lade sig gøre endnu, siger han.

»Vi har arbejdet for at få en fælles model stablet på benene sammen med de øvrige EU-lande. Men vi skal kunne stole på modellen, og lige nu mangler vi at få ensrettet vores data om smitte i de forskellige lande,« siger han.

Hvad er det for data, der skal ensrettes?

»Alle lande tester forskelligt. Der er eksempelvis brug for en ensrettet opgørelse af smittetal, kvaliteten af data, hvordan tester man, hvor mange tester man, hvor længe skal man være i karantæne, og hvornår skifter et land eller region fra gul til orange. For at kunne stole på modellen skal dette være ensrettet.«

Hvor lang tid der går, før man kan forvente, at de vejledninger bliver indført, er svært at svare på, siger han.

»Vi vil gerne gøre det så hurtigt som muligt, men kvaliteten skal vise et reelt billede. Vi er ikke alene om at lave denne model, så hastigheden afhænger også af andre lande.«

Jens Joel påpeger, at det i kølvandet på dagens pressemøde tyder på, at det går i den forkerte retning i store dele af Europa.

»Det ser jo ikke ligefrem ud til, at man kan rejse alverdens steder hen i morgen. Så uanset om rejsevejledninger er danske eller senere fælles, vil de nok være restriktive.«