PR-branche: Traktat skal gøres vedkommende

Hvis danskerne skal lære at elske den nye EU-traktat må politikerne konkretisere den for befolkningen. Det mener flere kommunikationsrådgivere, som Berlingske Tidende har bedt give et bud på, hvordan den kan sælges til borgerne.

EU’s nye reformtraktakt mangler et klart budskab og er umiddelbart ikke nogen sællert.

Det vurderer en række kommunikationseksperter, som Berlingske Tidende har bedt give et bud på, hvordan de ville markedsføre traktaten, hvis de fik den opgave.

Christian Bech Petersen, partner og adm. direktør i Mindpeople Aps., kalder den ligefrem en tabersag.

»Hvis jeg skulle være spindoktor for en dag, ville jeg prøve at lukke den så hurtigt som muligt. Den har ingen selling points, og det ved politikerne også godt. Derfor prøver de også at undgå en folkeafstemning,« siger Christian Bech Petersen:

»Sidste gang, traktaten skulle ændres, handlede det om østudvidelsen. Det var noget, man kunne forholde sig til. Denne gang er det mest iøjnefaldende en suverænitetsafgivelse, som poltikerne prøver at bagatellisere. Hvis jeg fik en uge til at isolere mig med traktaten, kunne jeg måske nok finde et eller andet positivt at fremhæve, men lige her og nu er mit bedste råd til politikerne at lægge låg på den sag,« siger Christain Bech Petersen.

Thomas Barfod, adm. direktør i Barfod Kommunikation, råder politikerne til at få omsat indholdet til nogle positive konsekvenser, der ligger så tæt på folks hverdag som muligt.

»Det er ekstremt vigtigt, hvis de vil sælge den nye aftale til borgerne. Man har et kommunikationsproblem, hvis man på den ene side vil have folk til at sige ja til noget, som de fleste føler er suverænitetsafgivelse, og på den anden side ikke kan fortælle, hvad man til gengæld får ud af det som dansker. Man kan selvfølgelig fremhæve de negative konsekvenser ved ikke at være med. Men skræmmekampagner virker generelt dårligt over for den danske befolkning, som ikke er særlig autoritetstro sammenlignet med mange andre europæiske lande,« siger Thomas Barfod.

Fokus på konkrete ting
Niels Jørgen Langkilde, der er senior project manager i Waterfront A/S – og tidligere konservativt folketingsmedlem – mener at regeringen skal gå ud og tage en folkeafstemning både om traktaten og om forbeholdene.

»Man må som politiker aldrig få befolkningen til at tro, at man er bange for den. Man skal fortælle, at man er stolt af og glad for den nye aftale og sende den til folkeafstemning, ellers vil der opstå alle mulige konspirationsteorier. Vi ville i en kampagne lægge vægt på superkonkrete ting som f.eks. miljø og fred. Det er bare et par af de spørgsmål, der kun kan løses globalt. Og vi ville spørge, om det ikke var ganske rart, at Danmark ikke stod helt alene i verden i sagen om Muhammedtegningerne,« siger Niels Jørgen Langkilde.