Posten skal bringe mad ud til ældre

Post Danmark har vundet stort udbud i København og skal fremover bruge specialindrettede gule postbiler til madudbringning.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Alle børn - og en del voksne - ved, at Postmand Per kører ud med pakker og breve i store stakker. Men fra i morgen vil der også være forhåbentligt lækker, nyopvarmet mad i Post Danmarks gule postbiler, når de kører rundt i gaderne i København.

Den 1. februar overtager Post Danmark nemlig madudbringningen til de ca. 2.000 ældre og svækkede borgere, som dagligt modtager mad i hjemmet. Selskabet har vundet et udbud fra Københavns Kommune, der har vurderet, at Post Danmark både kan håndtere den komplicerede logistik og også er billig. Kommunen sparer mindst fire mio. kr. om året, hvilket svarer til godt 20 pct. i forhold til udgifterne til madudbringning i 2010.

»I modsætning til mange andre kommuner stiller vi os ikke tilfredse med langtidsholdbare kolde vakuum-pakker eller praktisk dybfrossen mikrobølgemad. Borgerne skal kunne få et varmt friskt måltid. Derfor er udbringningen meget vigtig, og forvaltningen skal hele tiden sikre, at vi gør det bedst muligt af hensyn til borgerne,« siger sundhedsborgmester Ninna Thomsen (SF).

Specialindrettede biler

Post Danmark har til formålet indrettet postbilerne med en teknologi, som kendes fra bl.a. England, Frankrig og Tyskland. Den indbyggede ovn er således indrettet med tre uafhængige sektioner, som kan programmeres til at starte forskudt af hinanden. Det sikrer, at maden kan færdigopvarmes så tæt som muligt på det tidspunkt, hvor den skal leveres til den ældre. Når maden er færdigopvarmet, sænker ovnen automatisk temperaturen til den rette, når maden afleveres. På et display i førerhuset kan chaufføren hele tiden følge og styre temperaturen.

»Vi glæder os til vise, at vi er den rigtige leverandør, der kan sikre, at københavnerne får deres mad til tiden hver dag året rundt. Vores biler er blevet indrettet, så vi kan leve op til København Kommunes høje krav til levering af kold og varm mad, og vores chauffører har i de sidste par uger været under uddannelse, så vi fra dag ét kan levere en service af høj kvalitet til borgerne,« siger Lars Udsen, chef for Facility Service i Post Danmark.