Post Danmark bruger udenlandske chauffører

Post Danmark har i flere tilfælde benyttet udenlandsk arbejdskraft, som ikke aflønnes efter danske vilkår. Tillidsmand er rystet.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Post Danmark har i flere tilfælde benyttet østeuropæisk arbejdskraft, der ikke aflønnes efter danske vilkår. Det beretter TV 2.

Det statsejede selskab erkender, at det anvender vognmænd, der bruger østeuropæiske chauffører som arbejdskraft i Danmark.

Flere udenlandske lastbiler kører hver dag til og fra danske postterminaler, og i to konkrete tilfælde har TV 2 fulgt henholdsvis en bulgarsk og litauisk vogn, der forlader en dansk postterminal og kører ud af landet påført med danske trailere.

I de to eksempler har Post Danmark benyttet sig af firmaerne HCS og Kim Johansen som underleverandører.

HCS kan overfor TV 2 ikke bekræfte, at chaufføren i lastbilen får løn efter dansk overenskomst, mens selskabet Kim Johansen benytter sig af udenlandske chauffører, der ikke er aflønnet efter danske vilkår.

Afsløringen ryster Bo Nielsen, der er pakkemedarbejdernes fællestillidsmand på Taulov Pakkecenter.

»Jeg er chokeret, det må jeg erkende. Jeg har det rigtig skidt med at udnytte nogle stakkels mennesker, som laver det samme arbejde som vi andre, men til en forfærdelig lav pris. Jeg mener ikke, at statsvirksomheder kan være med til at lave det her stykke arbejde. Det er absolut ikke værdigt,« siger Bo Nielsen til TV 2.

Hos Post Danmark erkender man, at 10 procent af selskabets transporter foretages af underleverandører.

»Jeg kan bekræfte, at en meget beskeden del af Post Danmarks og PostNords transport udføres af eksterne vognmænd. Det, vi har en forpligtelse til, er at sikre, at landets lovgivning og EUs lovgivning og direktiver bliver overholdt, og det er det, vi følger op på,« siger HR-chef Hans Erik Lindkvist til TV 2.