Positive miner på Roskilde Katedralskole

På Roskilde Katedralskole er eleverne, såsom Kezia Jeritorp ovenfor, opmærksomme på, at det fra politisk hold kan være nødvendigt at skære i antallet af studieretninger. Eleverne opfordrer dog til, at det sker med omtanke.

Foto: Nikolai Linares Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kezia Jerltorp, 3.U, 18 år

Bioteknologi A,

matematik A, fysik B.

»Jeg synes, at min studieretning er virkelig god, selv om den ikke er klassisk. Fagene supplerer hinanden godt. Til gengæld var det svært at gennemskue alle studieretningerne, dengang jeg skulle vælge. Faktisk begyndte jeg på en anden studieretning, så det var fedt, at jeg kunne skifte efter grundforløbet, da jeg opdagede, hvor min interesse lå.

Man er desværre nok nødt til at sortere i studieretningerne, hvis man vil fjerne grundforløbet, men det optimale ville være at beholde gymnasiet, som det er i dag.

Jeg synes godt, man kan forkorte læseferien i 1.g, men man skal passe på med at forkorte den i 2.g. Det er et hårdt år med mange eksaminer, og det skal læseferien afspejle.«

Foto: Nikolai Linares Fold sammen
Læs mere

Manja Nørrekær Lund,

3.U, 19 år

Geovidenskab A, matematik A, kemi B.

»Det er superfedt med en anderledes studieretning, og jeg synes, man skal bevare de mere specielle retninger. Jeg er sikker på, at min studieretning ville være en, der måtte lade livet, og det ville være en skam. Jeg er i hvert fald rigtig glad for den. Lige nu regner jeg med at læse geologi efter gymnasiet, og det giver min studieretning adgang til, så jeg ville ikke skulle supplere fag efter STX.

I forhold til at forkorte læseferien synes jeg, at det er en god idé i 1.g. Dér har vi nærmest ingen eksamener, så undervisning ville være bedre. Regeringen bør dog beholde læseferien, som den er, i 2.g, for da har vi rigtig travlt med at læse op og gå til eksaminer.«

Foto: Nikolai Linares Fold sammen
Læs mere

Mads Egebjerg,

2.A, 18 år

Engelsk A, fransk A, samfundsfag B.

»Jeg har med vilje valgt en studieretning uden matematik på B-niveau. Jeg føler, jeg er stærk sprogligt, men ikke matematisk. Derfor var det naturligt at vælge faget på C-niveau, for det påvirker jo mit gennemsnit.

Jeg forstår godt, at statsministeren vil gøre matematik på B-niveau obligatorisk for flere gymnasieelever, for der er mange videregående uddannelser, der kræver, at den studerende har haft faget på B-niveau.

Personligt forestiller jeg mig at læse til jurist, og der er matematik på B-niveau ikke et krav, men hvis jeg pludselig skifter mening, er det selvfølgelig ærgerligt at bruge et halvt år på at supplere. Det ville være spild af tid. Derfor overvejer jeg også at hæve faget til B-niveau.«

Foto: Nikolai Linares Fold sammen
Læs mere

Mathilde Hougaard­

Boesen,

2.F, 18 år

Samfundsfag A, engelsk A, matematik B.

 

»Jeg har været tvunget til at vælge matematik på B-niveau, fordi jeg ville have samfundsfag på A-niveau. I virkeligheden ville jeg gerne have haft matematik på C-niveau, men det kunne ikke lade sig gøre. Det, synes jeg, er ærgerligt, for matematik er rigtig svært i gymnasiet, og jeg ville gerne have valgt det fra. Det trækker mit gennemsnit ned.

Generelt klarer jeg mig rigtig godt i skolen, og i langt de fleste fag får jeg 10 eller 12. I matematik skal jeg til gengæld være tilfreds, hvis jeg overhovedet får 7 i karakter.

Jeg har en idé om at læse »sprog og internationale studier« i Aalborg, og det kræver ikke matematik på B-niveau. Jeg synes, det er fint, at man vil undgå, at mange skal hæve fag efter gymnasiet for at kunne læse videre, men det tror jeg, man gør bedst ved at vejlede grundigere i stedet for at gøre matematik obligatorisk for flere. Jeg mener, at grunden til, at mange skal supplere, er, at vi ikke er blevet vejledt godt nok i, hvilke fag man skal have på hvilke niveauer for at kunne læse videre på bestemte uddannelser.

Det er en god idé at forkorte læseferien i 1.g. Jeg tog selv til Folkemødet på Bornholm og til Stockholm, fordi læseferien var så lang.«