Smil, klik og send - og inden længe forsvinder det alligevel helt af sig selv. Hurtige »snapshots« af verden lige nu og her snuppet på mobilen i billeder eller video bliver sendt af sted til bekendte, venner og dem, der er lidt mere end det - eller potentielt kunne blive det.
Netop selvslettende beskeder er i hvert fald en af de digitale bølger, der har apps til mobile enheder. Det er især begyndt med chatappen Snapchat, som netop er udviklet til at udveksle selvslettende beskeder, men flere tjenester har travlt med at introducere lignende muligheder.
Nu har den datingappen Tinder også kastet sig over ideen med at lade brugerne udveksle billeder, der automatisk forsvinder igen - og dermed ikke bliver hængende i appen eksempelvis efter en date, der aldrig blev til mere.
Ifølge Tinder handler introduktionen af den mulighed, som selskabet kalder »Moments«, om at gøre det muligt for brugerne at vise og dermed fortælle mere om, hvem de er - nu og her og uden at skulle tænke så meget over at fange det perfekte billede, fordi det alligevel forsvinder igen.
»At fange og dele et »Moment« er udviklet til at være virkelig hurtig og mindre intimiderende, da Tinder Moments forsvinder igen efter 24 timer. Dermed kan du være dig selv uden presset for at ramme det helt perfekte,« skriver Tinder selv om Moments på selskabets officielle blog.
Tinder er udviklet sådan, at brugerne opretter profiler, der kan ses af andre inden for en afgrænset radius, når de åbner appen. Når brugerne bladrer gennem profilerne, kan de vælge at angive, når de er interesseret i en af dem. Gengælder vedkommende interessen, er der et Tinder match - og de kan chatte videre med hinanden.
Med funktionen Moments vil brugerne kunne dele billeder med alle deres matches - og bladre gennem de billeder, deres matches har delt. De kan vælge at »like« dem og aflevere en besked eller blot at bladre videre til de finder nogle øjeblikket, som er interessante. De delte billeder vil kun kunne ses i 24 timer, meddeler Tinder.
Dermed lægger datingappen sig lidt op ad den model, der er ideen bag Snapchat, hvis brugertal ifølge en analyse fra analysefirmaet GlobalWebIndex for andet kvartal 2014 er vokset 67 procent på et halvt år.
Snapchat blev første gang lanceret i 2011 under navnet Picaboo og senere relanceret som Snapchat. Appen er blevet populær med konceptet om at lade brugerne sende beskeder i form af tekst, billeder eller video, som automatisk opløses hos modtagerne, få sekunder efter de er blevet åbnet.
Der har imidlertid siden lanceringen været flere meldinger om, at alle beskeder alligevel ikke helt forsvandt igen, ligesom der har været eksempler på læk af mere eller mindre intime billeder.
I den forløbne måned indgik Snapchat da også et forlig med de amerikanske konkurrence- og telemyndigheder, Federal Trade Commission (FTC) i USA efter anklager om, at de beskeder, som bliver sendt via appen, ikke forsvinder automatisk og for altid. I forliget indgår, at Snapchats praksis for at beskytte brugernes privatliv skal følges af uafhængige kilder de næste 20 år.
Generelt er der fokus på at gøre kommunikation gennem tekst, lyd, billeder, video og andre medier i apps mere privat eller afgrænset til udvalgte modtagere, end det hidtil er sket i sociale internettjenesters mere offentlige nyhedsstrømme.
Der dukker et væld af nye beskedapps op, mens de eksisterende generelt satser på et bredt udvalg af funktioner, der giver flere muligheder end blot at udveksle beskeder. Det kan være integration af spil, brug af mere avancerede humørikoner i form af små animerede figurer eller muligheder for at foretage køb via appen.
Eksempelvis har det sociale netværk tidligere i år opkøbt den meget udbredte beskedapp WhatsApp, ligesom selskabet selv har udvidet den selvstændige app Messenger til at kunne håndtere flere former for beskedudveksling - bl.a. gruppebeskeder.
Det felt vil teknologigiganten Apple også have sin plads i med det kommende mobilstyresystem iOS 8, der bliver lanceret til efteråret. I den forløbne uge præsenterede Apple styresystemet på konferencen (WWCD), og det indeholdt bl.a. en opdatering af selskabets beskedsystem iMessage.
Det vil med iOS 8 kunne udveksle lyd og videobeskeder side om side med tekst- og fotobeskeder, som systemet anvendes til i dag.
Samtidig vil man kunne vise sin aktuelle position - og vælge at det sker i afgrænset tidsperiode på en time, en dag eller længere tid. Ifølge teknologimediet Techcrunch blev det på konferencen WWDC også meddelt, at beskeder med et nye styresystem ville kunne slette sig selv på modtagerens enhed. Det blev dog ikke vist mere præcist, hvordan den nye funktion med selvslettende beskeder virker. Det vil dog alene være muligt for brugere af Apple-enheder at kommunikere med hinanden på den måde.
Flere andre aktører i det digitale felt er også blevet relateret til mulige projekter i forhold til at lade beskeder slette sig selv.
Internetselskabet Yahoo opkøbte i maj appen Blink, der netop lader brugerne selv sætte en udløbsfrist for, hvornår afsendte beskeder skal slette sig selv. Det er dog ikke meldt ud, hvordan Yahoo vil gøre brug af teknologien i fremtiden - ud at holdet bag Blink ser frem til at tage deres visioner for kommunikation med til Yahoo, og at selve appen Blink lukkes.
Også det sociale netværk Facebook har selv tidligere forsøgt sig med en Snapchat-lignende tjeneste med navnet Poke i 2012 som en udvidelse af det sociale netværks »poke-knap«.
Appen fik dog aldrig rigtig fat i brugerne, og selskabet valgte at fjerne den fra appbutikken App Store for nylig. Ifølge forlydender i den forløbne måned skulle Facebook dog være i gang med at udvikle en videochatapp, der under udviklingen går under navnet Slingshot ifølge erhvervsmediet Financial Times - her fremgår dog ikke yderligere informationer om, at der skulle være tale om udveksling af selvslettende beskeder.
At datingappen Tinder nu gør det muligt for brugerne at udveksle de såkaldte Moments, hvorfra brugerne også kan påbegynde samtaler eksempelvis om de øjeblikke, der bliver delt, er ifølge administrerende direktør Sean Rad også et udtryk for, at appen ikke længere kun handler om dating.
»Det handler om at dele de øjeblikke, og bare fordi man finder et match, betyder det ikke, at man skal date vedkommende. Man kan også matche med en ven, som man gerne vil dele et Moment med,« siger Sean Rad til teknologimediet Techcrunch, hvortil han oplyser, at der allerede bliver skabt venskaber på Tinder. Ligesom brugere eksempelvis finder et match for at finde gode råd om et lokalt område, hvis de skal ud at rejse.
Overfor nyhedsbureauet Bloomberg vurderer Josh Stein, der er partner i ventureselskabet Draper Fischer Jurvetson, at Tinder med den udvidelse kan vokse ud over den typisk brugerskare hos traditionelle datingsider, som har den udfordring, at brugere forsvinder, når de finder et match.
»Med swipe-funktionen har Tinder ramt den måde, folk i 20erne ønsker at interagerer. Tinder vil kunne ende med at konkurrere med Snapchat og Facebook,« siger Josh Stein.
Samtidig med Moments kommer Tinder også med en funktion, der gør det muligt for brugere at skjule sin offentlige profil - og fortsat være bruger af Tinder, men kun kunne kommunikere med de personer, de allerede er matchet med, mens andre ikke vil støde på dem, når de leder efter nye match.
Ifølge Tinders egne tal bliver der foretaget mere end 850 millioner swipes og flere end ti millioner matches hver dag i appen. Indtil videre er der i alt fundet to milliarder match.