Politisk udspil: Gør med vanvidsbilister som med spritbilister

Endnu et parti kommer nu med et udspil til, hvordan den livsfarlige vanvidsbilisme i ikke mindst København kan bremses.

En betjent mistede i sommer livet på københavnske Langebro på grund af en vanvidsbilist.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Liberal Alliance (LA) har fået nok af unge mænd, der kører vanvidskørsel og dermed bringer medtrafikanter, cyklister, fodgængere og andet godtfolk i alvorlig fare.

Som beskrevet i Berlingske står politiet ofte noget nær magtesløst over for de typisk unge mænd, ofte i muskelbiler, der kører ræs i ikke mindst København.

Derfor lægger LA på baggrund af beskrivelserne i blandt andet Berlingske op til, at politiet på stedet skal kunne inddrage vanvidsbilisters kørekort, sådan som politiet i dag kan med spritbilister.

Det gør partiet med et beslutningsforslag i Folketinget, fortæller LAs Ole Birk Olesen, der er tidligere trafikminister.

»Problemet er, at de først kan fratages kørekortet, når de møder op i retten. Men de kan jo lade være med at møde op i retten og få det udskudt og udskudt,« siger han:

»Og så går der rigtig lang tid, før de rent faktisk mister kørekortet.«

Laaang sagsbehandling

Berlingske har afdækket, hvordan der i 2018 i snit gik hele 357 dage, fra en bilist blev blitzet for at køre 100 procent eller mere for stærkt, til vedkommendes sag var færdigbehandlet.

100 procent for stærkt eller mere udløser typisk en frakendelse af kørekortet.

De kører tydeligvis videre, selvom de får frakendt deres kørekort, vil det så have en effekt at kunne tage det på stedet?

»På nogle af dem vil det. Men ja, der vil sikkert også være andre, for hvem det er ligegyldt med kørekort. De vil bare køre videre. Men hvis det har en effekt på bare nogle af dem, så kan jeg ikke se, hvorfor vi ikke skulle kunne gøre det,« siger han:

»Når man bredt anerkender, at det er klogt og rigtigt at gøre det i forhold til spritbilister, og det ikke udgør et retssikerhedsmæssigt problem i den forbindelse, så kan vi lige så godt udvide det til vanvidsbilister også. Det her er en god idé.«

Ifølge Ole Birk Olesen har LA ikke umiddelbare planer om at tilføre politiet yderligere midler i kampen mod de unge mænd, der i ofte leasede muskelbiler spreder skræk og rædsel.

I juli kostede en vanvidsbilists kørsel en betjent livet på Langebro i København. Senere på sommeren blev to turister fra Sverige og Norge kvæstet efter mødet med en muskelbil i hasarderet kørsel midt i København.

Venstre: Tag bilen på stedet

Ole Birk Olesen har heller ikke umiddelbare planer om at give firmaerne bag de leasede biler beføjelser, så de kan foretage yderligere tjek af deres kunder for på den måde at afsløre, om de i virkeligheden blot er stråmænd, der lejer bilerne på vegne af for eksempel bandemedlemmer.

Brancheforeningen Finans og Leasing har, som beskrevet i Berlingske, længe efterlyst redskaber imod vanvidskørsel og stråmænd.

Således har foreningen i årevis efterlyst, at udlejerne kan få mulighed for at tjekke kunders pas og kørekort med politiets registre. Foreningen ønsker også, at firmaerne kan få lov at indhente oplysninger om kunders økonomiske situation. Blandt andet om kunderne har en arbejdsgiver og får udbetalt løn.

»Man har lov til at køre rundt i en bil, hvis man har et kørekort, om den er leaset eller købt,« siger Ole Birk Olesen:

»Men hvis leasingbranchen selv ønsker at begrænse udlejningen af muskelbiler, så er jeg tilhænger af den form for selvjustits. Mangler branchen oplysninger, som kan hjælpe dem med det, så synes jeg da, vi skal kigge på, om vi kan tilvejebringe det. Jeg er åben over for at lytte til deres ønsker.«

Som beskrevet i Berlingske vil Venstre sikre, at vanvidsbilisters køretøjer kan konfiskeres på stedet, akkurat som Venstre vil ramme stråmænd for bandemedlemmer med bøder.

Socialdemokratiet har tidligere oplyst, at regeringen kommer med sit udspil mod vanvidsbilisme inden jul.