Politikere tvivler på 1813-mål

Den seneste opgørelse over, hvor længe borgere i hovedstaden venter på at komme igennem til lægen på akuttelfon 1813 er så ringe, at flere politiske partier nu overvejer at slække på målsætningen.

Akuttelefonen 1813 i Region Hovedstaden har stadig alt for lange ventetider, og regionspolitikere lufter nu den tanke, at ambitionsniveauet kan være lagt for højt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De gode nyheder står ikke ligefrem i kø, når det handler om den omdiskuterede akuttelefon 1813, der skal vejlede borgerne i København og omegn om hovedpine og mavesmerter.

I kø står til gengæld borgerne. En ny opgørelse over ventetider får nu politikerne i Region Hovedstaden til at diskutere, om de har lovet for meget. Målet er nemlig, at 90 procent af borgerne skal nå igennem til en sygeplejerske inden for tre minutter. I juli nåede kun 23 procent af opkaldene igennem på den tid.

Socialdemokraternes Leila Lindén siger: »Jeg er bekymret for, at vi har sat ambitionsniveauet for højt. Det har jeg været længe. Måske er målet med de tre minutter bare ikke realistisk,« siger hun.

Og hun bakkes op af de Radikales Charlotte Fischer, der synes, at situation er overordnet »miserabel«, at det er »demoraliserende« for de ansatte hos 1813, og at resultaterne er »undergravende« i forhold til at vinde borgernes tillid til ordningen, der trådte i kraft i januar.

»Vi har gjort det forkert ved at sætte meget ambitiøse mål, hvor vi så efterfølgende hele tiden er nødt til at sige til borgerne, at vi ikke når det,« siger Charlotte Fischer.

Hun havde hellere set, at man havde lagt lidt blødere ud og så havde strammet skruen.

Statistikken har hele tiden set skidt ud i forhold til at få ni ud af ti opkald igennem til en sygeplejerske inden for tre minutter. Tallet har svinget frem og tilbage, men nåede sit toppunkt i marts med 55 procent.

»Taberindstilling«

Selv om der er kommet 10.000 færre opkald i juli i forhold til juni, kom der i juni flere opkald igennem – 39 procent – inden for de tre minutter. Ifølge Region Hovedstaden skyldes det især, at der er »en del« sygeplejersker, der har sagt deres job op. Hvor mange, det drejer sig om, kunne hverken regionen eller Dansk Sygeplejeråd lørdag gøre op over for Berlingske.

En del af forklaringen er dog også, at vagtplanerne ikke kunne gå op i sommerferien. Personalesituation er tilsyneladende så presset, at regionen nu holder åbent hus hver onsdag for at tiltrække ansatte, og der vanker måske bedre løn for at arbejde på skæve tidspunkter.

Men uanset hvordan løsningerne skal se ud, er de Konservatives Mette Abildgaard bekymret ikke kun for den nye statistik, men også for sine kollegers udmelding.

»Det er en taberindstilling. Det er klart, det er nemmere at ændre målene, end det er at få ordningen til at fungere,« siger hun.

Dansk Folkepartis Henrik Thorup er enig i, at det ville være en nem måde at sminke en dårlig sag.

»Det er forrykt! Det er en katastrofe! Det er pinligt! Vi har advaret og advaret mod den her situation,« siger DFeren, der hele tiden har været imod en akuttelefon med sygeplejersker i front i stedet for den gamle lægevagtsordning.

Venstres Anne Ehrenreich er med på at diskutere hvad som helst, for at borgerne kommer til at vente kortere tid, men hun tror ikke, at det er vejen frem at sænke de politisk fastsatte mål.

Regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S) kunne i går ikke stille op til interview. Men gennem Region Hovedstadens pressekontakt udtalte hun, at hun ikke har yderligere kommentarer før på tirsdag. Da kommer en rapport på bordet fra Det Nationale Institut for Kommuners Analyse og Forskning med bud på, hvordan 1813 kan komme til at fungere bedre .

Visitationsordningen i akuttelefonen har som formål at tage det store pres fra Region Hovedstadens akutmodtagelser, hvor fra der bl.a. i sommeren 2011 lød advarsler fra læger og patienter om, at patienternes sikkerhed var i fare på grund af ventetider op til 12 timer.