Politikere svarer på kritik af daginstitutioner

I er interview med Berlingske kritiserer formand i BUPL, Elisa Bergmann, daginstitutionernes udvikling. Hun mener, at politikerne mangler at have barnet i fokus, når de eksempelvis kræver, at leg skal have et formål. Her svarer politikere på kritikken.

Formand for BUPL kritiserer politikerne for ikke at være i børnhøjde, når det gælder daginstitutionerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech

Ifølge Elisa Bergmann, formand i BULP, kræver politikere, at børnenes leg i daginstitutionerne skal være mere end blot leg. Legen skal kunne bruges til noget. Hun mener, det er et problem, fordi det går ud over børnelivet. Men det ene udelukker ikke det andet, siger Socialdemokratiets børneordfører, Annette Lind.

»Børn skal selvfølgelig have lov til at lege, men det gør ikke noget, at legen indgår i en læringsproces. Vi vil gerne sprogscreene børnene, så de får det nemmere, når de først starter i skole. Vi skal holde hånd i hanke med børnene, så de ikke udvikler sig skævt i forhold til hinanden.«

Børneordfører for Venstre, Anni Matthiesen, stiller sig ligeledes uforstående over for Elisa Bergmanns kritik.

»Det kan være en rigtig stor udfordring for børn at gå fra dagsinstitution til skole, hvis de ikke har fået den rette bagage med sig. Børn skal forberedes til skolen, og derfor er læring nød til at være en del af hverdagen i dagsinstitutionerne. Det er også vigtigt, at vi fra en tidlig alder opdager elever, som har udfordringer med eksempelvis sprog,« siger hun.

Elisa Bergmann udtaler, »at vi har presset konkurrencestaten ned over børnene«, og at »barnets perspektiv bør være langt mere i fokus, end det er i dag«. Et synspunkt børneordfører for Liberal Alliance, Merete Riisager, deler.

»Jeg tror, at det giver et ringere børneliv hele tiden at fokusere på, hvad man kan få ud af det. Leg har jo et formål i sig selv, og det skal man ikke forsøge at kapitalisere på. Børns leg er meget mere kompleks og vigtigt, end øjet ser. De voksne skal ikke overtage børnearenaen. Der skal være plads til, at børn kan udfolde sig på egne præmisser.«

Læreplaner eller ej?

I interviewet med Berlingske lægger Elisa Bergmann vægt på, at dagsinstitutionerne mangler fleksible åbningstider og bedre normeringer. Hun synes ikke, at politikerne tager daginstitutionerne alvorligt.

Annette Lind (S) er enig i, at der stadig er plads til forbedring i landets vuggestuer og børnehavner, men hun mener, at Socialdemokratiet tager daginstitutionerne alvorligt, og at de netop har forsøgt at sætte fokus på de mindste.

»Vi har haft meget fokus på social mobilitet og på, at institutionerne skal være for alle. Det er nødvendigt at gøre en tidlig indsats for de børn, der har det sværest, og det indebærer, at vi har fokus på læringsprocessen. Det er noget, vi vil kigge på, når vi snart skal til at revurdere læreplanerne,« siger hun.

For at forbedre dagsinstitutionerne, skal man ikke kigge mod læreplanerne, mener Merete Riisager (LA). I stedet ser hun helst flere alternativer.

»Vi har ikke brug for endnu mere komplekse læreplaner. Jeg ønsker, at vi skal have mange flere private daginstitutioner. For det vil give noget af den fleksibilitet, Elisa Bergmann efterspørger.  Hvis vi frisætter institutioner, kan de selv tilrettelægge deres virke. Det giver meget bedre rammer for, at daginstitutioner kan komme de enkelte børn og deres familier i møde,« siger Merete Riisager.