Politikere pipper løs i valgkampen: Her er de fem mest populære tweets

En undersøgelse viser, at politikerne i valgkampen har skruet markant op for deres brug af det sociale medie Twitter. Men nogle er bedre til det end andre.

Det går godt for Socialistisk Folkeparti. Både ved valget til Europaparlamentet og nu også i Radius CPHs undersøgelse af de mest populære politikertweets. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Valgkampen er i dén grad flyttet ind på Twitter. Politikernes brug af det sociale medie er skudt i vejret med 71 procent, siden Lars Løkke Rasmussen udskrev valg.

Det viser en undersøgelse foretaget af kommunikationsbureauet Radius CPH, der har høstet data fra politiske profiler på det sociale medie. Ifølge undersøgelsen går titlen som den ukronede politiske dronning af Twitter i denne valgkamp til folkesocialisten Pia Olsen Dyhr, som i et tweet tog Enhedslisten i forsvar.

I forvejen holdt politikerne tilsammen en høj kadence ved at tweete, retweete eller kommentere 218 gange om dagen. Men under valgkampen er det tal steget til 373 gange om dagen.

Det mest aktive parti er Alternativet, skarpt forfulgt af SF – og det mindst aktive parti er Enhedslisten, viser Radius CPH-undersøgelsen.

Kilde: kommunikationsbureauet Radius CPH Fold sammen
Læs mere

Kommunikationsbureauet har også set nærmere på, hvor meget henholdsvis Venstre og Socialdemokratiet taler om hinandens partier eller politik på Twitter. Her kan man blandt andet se, at Venstre nævner Socialdemokratiet i 28 procent af deres tweets i valgkampen. Til sammenligning nævner Socialdemokratiet Venstre i 21 procent af deres tweets i valgkampen.

Digital chef hos Radius CPH Martin Bjørn Kristensen peger på, at kun en ganske lille del af befolkningen, omkring 6-7 procent, følger med på det sociale medie Twitter.

Så hvorfor bruger politikerne tid på det?

»Det er et godt spørgsmål. Men det interessante er jo, hvem de 6-7 procent er. Jeg tror ikke, der er en journalist med respekt for sig selv, der ikke er til stede på Twitter. Så det er de rigtige 6-7 procent, der er der, kan man sige,« siger Martin Bjørn Kristensen og tilføjer, at Twitter næppe vil få nok danske brugere til at blive en megafon direkte til folket, som Facebook kan være det.

»Det tror jeg ikke, nej. I den seneste rapport fra DR Medieforskning ser det endda ud til at være faldende eller stagnerende. Det er ikke en platform, hvor man nødvendigvis engagerer sig med sine vælgere, men hvor man taler til dem, der formidler ens budskaber eller har en politisk interesse i det som eksempelvis en organisation,« siger Martin Bjørn Kristensen.

Han forklarer, at kvantitet og succes på det sociale medie ikke nødvendigvis hænger sammen.

»Det med at tweete meget er ikke én til én med succes i forhold til at sætte en dagsorden. Grundlæggende handler det om at være relevant på det rigtige tidspunkt. Som eksempelvis Pia Olsen Dyhr, der også fik rigtig god interaktion på et tweet om sagen om institutionerne i København, hvor hun kan være til stede under TV 2s program. Det handler dybest set om at være relevant med sin agenda i den rette kontekst, hurtigt,« siger Martin Bjørn Kristensen.

Har du et råd til de danske politikere på Twitter her i valgkampen?

»Vær vågen og hold øje med de temaer, der ikke er de planlagte elementer i valgkampen. Netop et program, som det vi så på TV 2 om daginstitutionerne, det skal man tage fat i. Der kan man dukke op og være synlig på en anden måde. Når man kan kapre en dagsorden eller hægte sig på en dagsorden, der ikke er planlagt, så kan Twitter noget helt magisk, for du kan være hurtigt ude, og du kan være live.«

Og hvad må man ikke?

»Hvis man eksempelvis stiller et spørgsmål om, hvornår Venstres finansudspil kommer og skriver til #dkpol uden at tagge Venstre eller en politiker i sit tweet, så råber man lidt ud den her skov, som Twitter også kan være. Man er nødt til at tage aktivt fat i folk, hvis man vil have debatten. Alternativet er, at man udelukkende råber til den skare, man har i sit følge – og det kan virke utroværdigt,« siger Martin Bjørn Kristensen og peger bl.a. på Socialdemokratiets socialordfører, Pernille Rosenkrantz-Theil (S), som er den politiker, der tweeter mest.

Men trods ihærdigheden har S-politikerens tweets ikke været stærke nok til en plads blandt de top-fem mest populære politikertweets.

Nummer to på listen, altså manden med det næstmest populære politikertweet, er Alternativets Uffe Elbæk, som modvilligt svarede på et groft personangreb.

Nummer tre er Simon Emil Ammitzbøl-Bille (LA), der trods partifarve slår et slag for dansk opbakning til Margrethe Vestager som formand for Europa-kommissionen.

Nummer fire på listen er Pernille Skipper (EL) med en tak til klimatosserne.

Og på femtepladsen dukker Uffe Elbæk op igen med et forsvar for klimaaktivisten Greta Thunberg – og en stikpille til Dansk Folkeparti.