Politiker advarer: Nordhavnstunnel risikerer at blive for smal

Tunnelen, der skal forbinde Nordhavn og Svanemøllen i København, er i fare for blive en flaskehals, lyder advarslen.

Nordhavnstunnellen, som er i gang med at blive bygget, er dimensioneret, så der er risiko for, at trafikken propper til i myldretiden. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt Fold sammen
Læs mere

Nordhavnstunnelen i København, der skal forbinde Svanemøllen med Nordhavn, risikerer at blive bygget så smal, at den ikke kan magte den forventede trafik. Det er ikke bare et problem for Nordhavnstunnelen, men risikerer at blive et problem for hele den Østlige Omfartsvej, også kaldet Havnetunnelen, som Nordhavnstunnelen skal være en del af. Og som Københavns Kommune forventer skal lede trafikken uden om den indre del af København.

Advarslen kommer fra Jakob Næsager, medlem af Københavns Borgerrepræsentation for de Konservative.

»Det er en god idé at lede trafikken uden om byen og få bedre forhold for cyklende og gående i indre by. Men den mulighed smadrer man, hvis Nordhavnstunnelen bliver for lille,« siger Jakob Næsager.

Tal fra Transportministeriet viser, at man i 2040 forventer 56.000 daglige brugere af den Østlige Omfartsvej. Uden brugerbetaling vurderer ministeriet, at antallet kan blive 50 procent højere – det vil sige omkring 84.000 brugere dagligt.

I 2010 vurderede en arbejdsgruppe bestående af Vejdirektoratet, Transportministeriet, Teknik- og miljøforvaltningen og Økonomiforvaltningen imidlertid, at en fremtidssikring af Nordhavnsvej med to spor hver vej og uden nødspor ville medføre en kapacitetsbegrænsning på 50.000 biler i døgnet. Det er netop den kombination med fire vejbaner i alt og uden nødspor, som Transportministeriet i sin afrapportering anbefaler at etablere med den nye tunnel. Dermed risikerer den kommende trafik at blive større end tunnelens kapacitet.

Flaskehals

Frygten er ifølge Jakob Næsager, at Nordhavnstunnelen risikerer at blive en flaskehals og dermed skabe trafikale problemer for hele den Østlige Omfartsvej, fordi tunnelen formentligt vil blive den smalleste strækning på hele omfartsvejen:

»Hele projektet kuldsejler med sådan en kapacitetsbegrænsning, selv om det kun er et enkelt sted på strækningen. Det vil skabe en flaskehals, der vil få betydning for hele projektet,« siger Jakob Næsager.

Morten Kabell, teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune fra Enhedslisten, mener ikke, at man skal bygge den større Østlige Omfartsvej. En omfartsvej vil kun skabe mere trafik i byen, mener han.

Han mener imidlertid, at Nordhavnstunnelen er en god idé, fordi den kan aflaste byen for den tunge trafik fra Nordhavnen.

»Jo mere, vi kan aflaste beboelseskvartererne i indre by, desto bedre. Det overordnede hensyn er, at indre by ikke skal belastes af den tunge trafik fra Nordhavnen,« siger Morten Kabell og tilføjer:

»Kapacitetsvalget på Nordhavnstunnelen svarer til Nordhavnsvej, og derfor er der ikke noget problem i forhold til fremskrivningerne fra Transportministeriet,« siger Morten Kabell.

Ikke noget problem

Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), skriver i en e-mail til Berlingske, at tunnelen er gearet til fremtiden og fremhæver flere initiativer, som man forventer at sætte i gang omkring Nordhavn.

»Tunnelen er fremtidssikret og står i øvrigt ikke alene – metrobyggeriet til Nordhavn er ved at gå i gang, og på sigt vil det være oplagt også at anlægge en særlig vej for cykler og fodgængere, men den del er ikke vedtaget endnu,« skriver Frank Jensen.

Overborgmesteren fremhæver desuden Transportministeriets tal i et notat fra Økonomiforvaltningen, hvor det vurderes, at kapaciteten kan løftes til i omegnen af 60.000 køretøjer dagligt.

Men det holder ikke, mener Jakob Næsager. Han fremhæver, at såfremt kapaciteten skal hæves til 60.000 køretøjer, kræver det et lavere serviceniveau, blandt andet en lavere hastighed i tunnelen. Og så kan man diskutere, om tunnelen bliver attraktiv at bruge, siger han.

Beregning forbundet med stor usikkerhed

Ifølge trafikforsker Otto Anker Nielsen fra DTU, er det dog muligt, at Nordhavnstunnelen vil kunne bære 60.000 biler dagligt, men at myldretiden vil kunne blive et problem:

»Kapaciteten afhænger af fordelingen hen over døgnet, så det kan godt være, at tunnelen vil kunne tage 60.000 biler, men pointen er, at den hurtigt vil risikere at fyldes i myldretiderne,« skriver Otto Anker Nielsen i en e-mail til Berlingske.

Hos Vejdirektoratet oplyser man, at fremskrivningerne af kapaciteten bygger på en række forudsætninger, herunder om den Østlige Omfartsvej bliver politisk vedtaget. Derfor mener Vejdirektoratet, at beregningerne er forbundet med stor usikkerhed.

Ifølge notatet fra Økonomiforvaltningen vil brugerbetaling kunne begrænse tilstrømningen af biler til Nordhavnstunnelen.

Men her sætter den konservative Jakob Næsager spørgsmålstegn ved, om det ikke blot vil resultere i, at tunnelen vil blive fravalgt af bilisterne.

»Det er det paradoksale med brugerbetaling: Hvis der kommer brugerbetaling i tunnelen, og det forbliver gratis at køre igennem København, hvorfor så betale for at køre uden om byen?« spørger Jakob Næsager.

Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell ser heller ikke umiddelbart en brugerbetaling som en del af løsningen. Omvendt mener Otto Anker Nielsen fra DTU, at brugerbetaling vil kunne rette op på uoverensstemmelsen mellem det forventede antal biler og kapaciteten. Men det reducerer samtidig aflastningen af trafik i indre København.

Prisen for Den Østlige Omfartsvej vil forventeligt ligge imellem 19 milliarder og 21,4 milliarder kroner. Nordhavnstunnelen er beregnet til at koste i omegnen af to milliarder kroner.

Borgerrepræsentationen i København har vedtaget, at man skal udforme en VVM-vurdering. Det vil sige, at kommunen skal undersøge, hvilken miljømæssig indvirkning Nordhavnstunnelen vil have på lokalområdet.