Politiet tager nye våben i brug mod banderne: »Vi gør fund og fangster, fordi vi har luftstøtte«

Forsvaret og Hjemmeværnet har stillet forskellige fly og en helikopter til rådighed for Københavns Politi i kampen mod bandeskyderier i København. Denne uge blev et Challenger jetfly for første gang taget i brug.

Royal Danish Air Force fly i Københavns Lufthavn. Arkivbillede af en Challenger. Fold sammen
Læs mere
Foto: Brian Bergmann

En helikopter og et mindre fly med propeller har i løbet af august været sat ind i kampen mod bandekonflikten og skyderierne på åben gade i København. Som noget nyt har politiet i denne uge taget et jetfly i brug.

Flere beboere i hovedstadsområdet har måske bemærket den nye flytype, der første gang lavede cirkler på aftenhimlen over byen tirsdag. Flyentusiaster har på hjemmesiden Flightradar24 kunnet se, at der er tale om flytypen CL604 Challenger. Se billedet længere nede i artiklen.

Jens Jespersen, politiinspektør ved Københavns Politi, bekræfter, at Challengeren er udlånt fra flyvevåbnet til at hjælpe Københavns Politi i indsatsen mod banderne.

»Vi bruger de fly og helikoptere, som Forsvaret kan stille til rådighed for os. Det er en kombination af, hvilke operative behov vi har, og hvad Forsvaret har til rådighed. Vi bruger forskellige platforme til at løse de opgaver, vi har. I forhold til vores bandeindsats har vi brugt både den helikoptertype, de plejer at stille til rådighed, og flere forskellige flytyper,« siger han.

Helikopteren er typen Fennec, og det fly fra Hjemmeværnet, der også har været indsat flere gange, er et Defender-fly med tydelige propeller foran. Disse to suppleres nu med Challengeren fra Flyvevåbnet.

På hjemmesiden og app'en Flightradar24 kan man følge verdens fly. Fold sammen
Læs mere

»Ud fra politioperativ betragtning kan det give god mening at bruge forskellige typer luftbårne platforme. Hver for sig har de styrker og svagheder, og man kan opnå noget forskelligt, som har at gøre med, hvilke censorer de har og sådan noget,« fortæller Jens Jespersen.

Han forklarer, at en helikopter for eksempel er velegnet til at stå stille i luften, så hvis man gerne vil se ned i dybe baggårde, er den bedre end et fastvingefly, som bevæger sig fremad uanset hvad. Generelt har helikopteren og flyene kameraer »og andre ting, der ikke er så afhængige af, om det er lyst eller mørkt«, og som kan zoome langt ind og fastholde fokus på ting på landjorden, fortæller politiinspektøren.

Ved en intern evaluering af bandeindsatsen torsdag blev resultatet af at bruge Challengeren også evalueret, og der var ifølge Jens Jespersen bred enighed om, at de forskellige flytyper er anvendelige til politiets indsats i øjeblikket.

»Rent praktisk betaler politiet Forsvaret per flyvetime. Så det er ikke sådan, at vi ringer og siger, vi kunne tænke os at få noget i luften over København bare fordi, så har vi gjort det. Vi skal betale for det, og vi har andre ting, vi kan bruge politiets penge på, hvis vi synes, det giver bedre mening. Men i forhold til den her komplekse situation, hvor du mange forskellige steder i politikredsen kan have forsamlinger eller mistænkelige forhold, giver et overblik fra luften rigtig god mening politioperativt,« siger Jens Jespersen.

På spørgsmålet om, hvor mange timer helikopter og fly har været i luften i forbindelse med bandekonflikten, svarer han:

»Det er mange timer. Rigtig mange timer. Men jeg har ikke en timeopgørelse.«

Timeopgørelsen og det dertilhørende svar på, hvor mange penge det har kostet at have helikopter og fly i luften, har Rigspolitiet. Herfra har man endnu ikke vendt tilbage med svar på Berlingskes henvendelse.

 

Mens Jens Jespersen ikke kan svare på, hvad luftstøtten har kostet, løfter han lidt af sløret for, hvad politiet har fået ud af at kunne bevæge sig rundt i luften over byen.

»Helikopteren og flyene har både gjort fund ved selv at opdage noget, de har fået politifolk frem til, og så er der fra landjorden blevet gjort opmærksom på noget, de har kunnet holde øje med, indtil styrkerne på jorden er nået frem. De gør en forskel. Vi gør fund og fangster, fordi vi har luftstøtte fra Forsvaret,« siger han og uddyber:

»Hvis en årvågen borger ringer til os om et mistænkeligt forhold, så vil du fra luften straks kunne rette dine kameraer den vej, zoome ind og se, hvad det er for nogle personer, der er i det område, og smider de eventuelt noget fra sig, idet politiet nærmer sig, hvor løber de hen, hvor kører de hen, hvilke biler hopper de ind i, og hvis det er en bil, der kører derfra, så kan man eventuelt følge den bil. Hvis vi kun bevægede os på landjorden, ville der være nogle effekter, vi ikke fandt, og nogle personer, vi ikke fik fat i.«

Hos politiet er man altså glade for hjælpen fra oven, selv om man er opmærksom på, at en del beboere særligt på Nørrebro har været generet af larm fra bl.a. helikopteren.

»Det er træls. Vi er der jo for de borgeres skyld, som vi nu generer med den her støj. Men vi vil også meget gerne have standset de her bandeskyderier og den manifestede konflikt i byens gader. Så af to onder vurderer vi i øjeblikket, at flystøjen er den mindste. Men vi vurderer løbende, både fordi det generer borgerne, og fordi det koster os penge,« siger Jens Jespersen.

I øjeblikket er det fortsat politiets vurdering, at det giver mening at anvende luftstøtten, understreger han. Om der går dage, uger eller måneder før, det ændrer sig, kan han ikke svare på.

Senest forlængede Københavns Politi torsdag visitationszonen på Nørrebro, Husum, Brønshøj med videre samt den visitationszone, der også er blevet indført på Amager. De er forlænget frem til 14. september klokken 12.

Siden 12. juni i år har der været 28 skudepisoder, der ifølge politiet kan relateres til den aktuelle konflikt, som især står mellem grupperingerne Loyal to Familia (LTF) og Brothas.