Politi overvejer fortsat Twitter-strategi

Københavns Politi skal nu evaluere sin Twitter-kampagne under Distortion-festivalen, men den gode respons tyder på, at tweets kan blive et nyt redskab for lovens lange arm.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Københavns Politi tyvstartede i januar med at tweete trafikmeldinger og advarsler om usikker is, men kørte den store Twitter-kampagne ud under Distortion-festivalen, som slutter med en stor fest i aften, lørdag.

I løbet af tre dage har politiet sendt cirka 120 tweets ud, der orienterede festivaldeltagerne om ambulancer, vejspærringer, men også generelle advarsler som for eksempel »Drik dig aldrig unødig fuld. Husk at drikke masser af vand og nyd festen :)«

- Vi vil gerne have fat i de unge, og Distortion er unge mennesker. Så nytter det ikke, at vi går ud i TV Lorry, siger kommunikationschef Jens Harder Højbjerg, Københavns Politi.

- Vi tror, at tweets rummer stort potentiale. Vi er selvfølgelig klar over at Twitter er et socialt medie, og at vi snarere bruger det som en en-vejs-kommunikation, men alt der kan hjælpe os med vores politimæssige forretninger, synes vi, er spændende at afprøve, siger kommunikationschef Jens Harder Højbjerg.

Københavns Politi har under festivalen forhøjet antallet af sine tweet-followers fra 680 til 2.800, og responsen har været god, selv om enkelte også har moret sig over politiets 'Mormor-formaninger'.

Kommunikationschef: Ikke en image-manøvre

- I det daglige får mange måske først og fremmest en oplevelse af politiet som en instans, der er i konfrontation med borgerne, fordi vi i mange situationer er nødt til at optræde myndigt. I vores tweets får de en bedre fornemmelse af, at politiet i virkeligheden trækker på samme hammel som dem selv, nemlig at vi ønsker en tryg og sikker fest for flest mulige mennesker, siger kommunikationschef Jens Harder Højbjerg, der dog kraftigt understreger, at tweets ikke er en manøvre i imagepleje, men alene handler om at lette politiarbejdet.

- Vi skal nu evaluere, hvilken effekt vores tweets har haft, om publikum har rettet sig efter vores opfordringer. Men hvis det viser sig, at tweets kan gøre en praktisk forskel, så tror jeg bestemt, at de også vil blive brugt fremover af Københavns Politi, siger han.

Eksempelvis vil politiet via tweets kunne sende efterlysninger ud eller advare mod farligt narko. På baggrund af stigningen i antallet af politiets followers, tror kommunikationschefen, at der er tilstrækkeligt mange, der er interesserede i politiets oplysninger til, at det kan svare sig at bruge tweets fremover.

- Hvis et enkelt tweet kan betyde, at en ambulance når et minut tidligere frem, eller at bare en enkelt person ikke tager noget farligt narko, jamen så giver det da mening for politiet at tweete, siger Jens Harder Højbjerg.

DELTAG I DEBATTEN HER: Hvad syntes du om Politiets brug af Twitter - ikke bare til Distortion, men også til andre arrangementer udi fremtiden? Er det en god idé?