Plan om hurtigtog koster ekstra mange penge

Regeringen ønsker hurtigtog, der kan køre 200 km/t mellem København og Aalborg. Men der er »kun« sat penge af til første etape til Odense.

Foto: Henning Bagger

Danskere, der glæder sig til at køre 200 km/t med hurtigtog fra København til Aalborg på tre timer, behøver ikke styrte af sted for at hente en pladsbillet. Selv om regeringen i den kommende trafikinvesteringsplan vil lancere en ambitiøs model, der nedsætter rejsetiden til en blot time på hver af strækningerne København–Odense, Odense–Århus og Århus–Aalborg, kommer der til at gå mindst 15–20 år, før timeplanen er fuldført.

Ifølge et udkast til investeringsplanen, som Berlingske Tidende er i besiddelse af, har regeringen »kun« afsat cirka 10 mia. kr. til at realisere første etape mellem København og Odense, som kan tages i brug i 2017. Anden etape bliver tekniske løsninger mellem Århus og Aalborg. Til gengæld vil sidste etape, strækningen mellem Odense og Århus, kræve yderlige store og endnu ukendte milliardinvesteringer.

Timeplanen kan nemlig kun realiseres, hvis der enten investeres i en ny Vejle Fjord forbindelse eller en ny Lillebæltsforbindelse. Desuden skal der bygges nye og mere lige banestrækninger i det østlige Jylland.

Regeringen vil først tage stilling til den udgiftskrævende strækning, når der er udarbejdet en ny, national trafikmodel, som kan give et solidt billede af, hvilke løsninger der til sammen kan give de største og mest rentable mobilitetsforbedringer mellem det østlige og vestlige Danmark.

»Vi er nødt til at udvikle nogle bedre samfundsøkonomiske trafikmodeller, så vi bedre kan vurdere konsekvenserne af forskellige investeringer,« siger transportminister Lars Barfoed (K).

Bindende aftaler
Socialdemokraternes hælder ifølge trafikordfører Magnus Heunicke til en ny forbindelse mellem Bogense og Juelsminde og lægger vægt på, at alle milliarderne til timeplanen skal findes.

»Akilleshælen i regeringens plan er, at det svæver i det uvisse, hvornår investeringerne skal falde. Og erfaringsmæssigt bliver der inden for trafikområdet lavet utallige planer, som ikke bliver til noget på grund af økonomien. Derfor skal der træffes nogle langsigtede og bindende beslutninger om tidsplanen og de økonomiske midler under de kommende forhandlinger,« siger Magnus Heunicke.

Også SF vil holde regeringen fast ved timeplanen, som skal få 10-20 pct. af motorvejsbilisterne til at skifte til kollektiv trafik.

»Men det vigtigste er, at der kommer en ny national trafikmodel, så man kan beregne, hvordan man får flest mulige til at benytte kollektiv trafik. Derfor kan jeg godt se, at man ikke lige nu kan planlægge den dyreste etape,« siger SFs trafikordfører Pia Olsen Dyhr.

DSB forventer, at timemodellen vil fordoble toget markedsandel, som generelt er ni pct. i dag.

»Vi ser et kæmpepotentiale i timeplanen. En rejsetid på tre timer mellem København og Aalborg vil gøre flytrafikken overflødig. Toget vil blive særdeles konkurrencedygtig, og selv om timeplanen først er realiseret efter 2018, er jeg ikke i tvivl om, at vi fra nu af kommer til at opnå en konstant vækst i takt med, at rejsetiden bliver kortere og kortere,« siger adm. direktør Søren Eriksen.

Trafikforsker Per Homann Jespersen, RUC, forventer dog, at det bliver svært at flytte bilister til toget, da regeringen også vil udbygge flere parallelle motorvejsstrækninger og dermed fremme privatbilismen.