PISA: Danske elever er blevet dårligere til matematik

Efter et markant fald i matematikniveauet hos danske skoleelever i 2009 viser den netop offentliggjorte PISA-undersøgelse, at vi fastholder det lave niveau.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske skolebørn er blevet dårligere til brøker, procent- og potensregning. Den omdiskuterede PISA-undersøgelse fra OECD, der hvert tredje år sammenligner skoleelevers resultater i en række lande, viser, at skoleelever i Danmark klarer sig dårligere i matematik end tidligere.

I undersøgelsen for 2012 får Danmark således en score på 500 i matematik, mens scoren for 2003, da PISA sidst satte fokus på matematik i sin undersøgelse, lå på 514. De danske skoleelever holder dermed fast i niveauet fra 2009, hvor de scorede 503 point efter et markant fald fra 513 point i 2006.

Med scoren på 500 ligger Danmark lige over gennemsnittet for, hvad OECD-landenes 15-årige elever scorer i PISA-testen.

I læsning og i naturfag ligger danske skoleelever på det gennemsnitlige niveau for OECD-landene, og placeringen er derfor uændret i disse fag. Siden den første PISA-undersøgelse i 2000, har de danske elevers læseniveau været stort set uændret trods adskillige indsatser for at forbedre læsningen i folkeskolen.

STEMMER PISAS BILLEDE AF DEN DANSKE SKOLE MED DIT SYN PÅ SKOLEN? SKRIV DIN MENING TIL BOJ@BERLINGSKE.DK PÅ MAX 500 ANSLAG MED FORNAVN, EFTERNAVN, HJEMBY OG GERNE FOTO. SÅ BRINGER VI UDVALGTE LÆSERKOMMENTARER PÅ B.DK OG I AVISEN. DESUDEN KAN DU I MORGEN, ONSDAG KL. 12, STILLE SPØRGSMÅL TIL PROFESSOR NIELS EGELUND LIVE HER PÅ B.DK.

De bedste lande i matematik er fortsat Kina og Singapore, mens Danmark indtager en delt 22. plads sammen med New Zealand i matematik.

Professor Niels Egelund fra Aarhus Universitet er leder af den danske del af PISA-undersøgelsen. Han har ikke på forhånd måttet udtale sig om resultaterne, men han fortæller, at PISA-undersøgelsen er et projekt, der sammenligner 15-årige skoleelever i 65 lande verden over.

PISA-undersøgelsen er omdiskuteret og har tidligere været kritiseret for blandt andet snyd og at bygge på en metode, der ranglister landene tilfældigt. Men kritikken er ikke så mærkelig, mener Niels Egelund:

»Når man fra OECDs side iværksætter et så stort projekt, der omhandler 65 lande, er der en enorm opmærksomhed på det. Og det er også således, at i rigtig mange af landene, som deltager, tager politikerne bestik af resultaterne, og skaber uddannelsespolitik derefter. Og det er klart, at når man gør det, så bliver disse undersøgelser noget, som nogen elsker, og andre hader,« siger Niels Egelund.

PISA blev udviklet af OECD i 1997 og er et program til at vurdere skoleelevers færdigheder. Resultaterne skal være med til at forbedre og standardisere undervisning.

STEMMER PISAS BILLEDE AF DEN DANSKE SKOLE MED DIT SYN PÅ SKOLEN? SKRIV DIN MENING TIL BOJ@BERLINGSKE.DK PÅ MAX 500 ANSLAG MED FORNAVN, EFTERNAVN, HJEMBY OG GERNE FOTO. SÅ BRINGER VI UDVALGTE LÆSERKOMMENTARER PÅ B.DK OG I AVISEN. DESUDEN KAN DU I MORGEN, ONSDAG KL. 12, STILLE SPØRGSMÅL TIL PROFESSOR NIELS EGELUND LIVE HER PÅ B.DK.