Piratgidsel klager over TV 2 og Ekstra Bladet

TV 2 og Ekstra Bladet mødes mandag med det nu frigivne piratgidsel Eddy Lopez' fagforening for at mægle om den klage, sømanden har sendt til Pressenævnet.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det løsladte piratgidsel Eddy Lopez føler sig krænket af den dækning Ekstra Bladet og TV 2 har givet hans mere end to år lange tilfangetagelse i Somalia

»Han har klaget til Pressenævnet gennem sin fagforening Søfartens Ledere. I morgen skal parterne mødes og mægle om sagen,« fortæller direktør Fritz Ganzhorn fra fagforeningen Søfartens Ledere til b.dk.

»Jeg kan bekræfte, der er sendt en ret bred klage af sted. Vi har møde i morgen med både Ekstra Bladet og TV 2. Så før jeg siger mere, ville jeg lige høre, hvad de har at sige først,« siger Fritz Ganzhorn.

Klagen til Pressenævnet gælder både Ekstra Bladets intensive dækning af sagen under kampagnenavnet "Skal Søren og Eddy rådne op i Somalia" og TV 2-udsendelsen "De Danske Gidsler - Mareridtet i Somalia," som blev vist få dage før, kaptajn Eddy Lopez og styrmand Søren Lyngbjørn blev sluppet fri.

De to sømænd blev taget som gidsler sammen med fire filippinere i januar 2011. Der sad 838 dage i fangenskab, før de den 30. april i år blev løsladt af de somaliske pirater. Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen skrev i dag, at henvendelsen fra Søfartens Ledere var "overraskende og trist." 

»Jeg er ked af, at Eddy Lopez føler sig krænket af Ekstra Bladet,« skrev han blandt andet på Twitter og uddybede i et indlæg:

»Vi har undervejs bragt flere interview og billeder af de to danske gidsler, og i klagen fra Søfartens Ledere fortæller Eddy Lopez nu, at han har følt sig krænket og udstillet i de situationer. Vi er meget kede af, at Eddy Lopez har oplevet det sådan, for det har aldrig været vores mening at udstille ham eller de andre søfolk. Tværtimod.«

I indlægget skriver Poul Madsen også, at Ekstra Bladets journalister trods den intensive dækning af sagen heller ikke efter hjemkomsten har kunne få de løsladte gidsler i tale.