Pigerne bliver overset: Spot tegnene på adhd

De kan lettere gå under radaren - pigerne med adhd. Læs her, hvilken adfærd der kan afsløre dem.

Den stille adhd - kaldet add - kommer blandt andet til udtryk ved uopmærksomhed og dagdrømmeri, hvilket gør det vanskeligere at modtage og dermed handle på en instruks fra eksempelvis en lærer i skolen. Free/Monkey Business Images Fold sammen
Læs mere

København. Adhd er en diagnose, som mange forbinder med ukoncentrerede og udfarende drenge, der kravler på væggene. Men piger rammes i høj grad også af den primært arvelige lidelse, fortæller psykolog Anne-Mette Lange fra Klinisk Medicin Børne- og Ungdomspsykiatrisk Regionscenter, Risskov.

- Forskning viser, at der faktisk er en underdiagnosticering af piger med adhd. Vi kan se, at de ikke kommer ind i systemet, og vi kan kun gisne om hvorfor, siger Anne-Mette Lange.

Dog ved man, at social belastning er en årsag. Piger fra ressourcesvage familier går ofte under radaren, da man ikke tænker adhd-symptomer, som det første, men mere forklarer deres adfærd med deres sociale vilkår, fortæller Anne-Mette Lange.

En anden grund er, at nogle af pigerne lidt populært sagt mangler h'et, som står for hyperaktivitet. Den type lidelse kalder man add, fortæller Camilla Louise Lydiksen, direktør i ADHD-foreningen.

Add står for Attention Deficit Disorder, altså forstyrrelse af opmærksomheden.

- Det er et problem, at vi ser de her lidt indadvendte piger, der sidder og dagdrømmer og ikke forstyrrer nogen. På den måde er de nemme at have i en klasse, men de får bare ikke det med, de skal, og de trives bestemt ikke med det, siger Camilla Louise Lydiksen.

Og her er det vigtigt for psykolog Anne-Mette Lange, at man ikke får skabt en stereotyp på, hvad en pige med adhd er.

- Der er stor variation i, hvordan symptomerne præger den enkelte, så det er et broget billede, og ikke bare en sød stille pige, der ikke bliver opdaget, siger psykologen.

Symptomerne kan være svære at opdage allerede i børnehaven, eller man tænker, at barnet vokser fra det, men det bliver tydeligt i en indlæringssituation, siger Anne-Mette Lange.

- På trods af gode indlæringsevner, altså almindelig intelligens, får de bare ikke lært noget. De sakker bagud og fanger ikke det, der bliver sagt. De er måske lidt af et rodehoved og har ikke styr på ting i tasken, gymnastiktøjet og glemmer meget. I det hele taget har de svært at komme i gang med lektier og få dem afsluttet, siger psykologen og fortsætter:

- De bliver lynhurtigt afledt og kommer til at se for meget på nettet eller mobilen og får lavet mange overspringshandlinger. De ender med at underpræstere i forhold til evner, og det er et kæmpe tab på langt sigt, siger Anne-Mette Lange.

De er også på konstant hårdt arbejde, fordi hjernen tager imod alle sanseindtryk, hvilket stresser og udmatter.

- Derfor har man svært ved at organisere det vigtige, og på den måde er man på overarbejde hele dagen lang, hvilket giver et lavere energiniveau og lavere tempo - så en trist spiral kan man sige, siger Camilla Louise Lydiksen.

På den sociale front kan pigerne også have vanskeligheder.

- De kan have svært ved venskaber, for de er ikke nærværende på samme måde, som andre piger - de falder lidt ud, og så bliver de måske tilsidesat, fordi de ikke er så nærværende i den sociale kontakt, siger hun.

De ender ofte også i flere skænderier, både med deres forældre og skolekammerater, fordi de er mere impulsive. De fungerer også dårligt med ustrukturerede situationer, som blandt andet ferier eller andet, hvor tingene ikke er som de plejer.

En af grundene til, at det kan være sværere at opdage netop pigerne, er, at de arbejder rigtigt hårdt for at leve op til de krav, de bliver stillet overfor.

- Som vi alle gør, når vi ved, der er noget, der er svært, så kæmper vi med det og kompenserer, hvor vi kan. Og det oplever jeg, at den her gruppe gør, ellers kan de ikke klare sig i hverdagen, siger Camilla Louise Lydiksen.

/ritzau fokus/