Piger kan ikke lide matematik

Generelt er piger langt mere usikre på deres egne matematikfærdigheder end drenge, viser den nye PISA-test. Det er også kun, når det handler om at læse, at de danske skolepiger klarer sig bedre end drengene.

9. klasserne fra Skals Skole lærer matematik på Viborg Gymnasium og HF i Viborg. Den nye PISA-undersøgelse viser, at drengene er så meget dygtigere til matematik, at det svarer til, at de er en tredjedel af et skoleår længere fremme i faget end pigerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Preben Madsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvordan brøker skal forkortes og hastigheder udregnes falder de danske drenge noget lettere end pigerne i deres klasser. I hvert fald er resultatet af den nye PISA-undersøgelse, som netop er blevet offentliggjort, at drengene er så meget dygtigere til matematik, at det svarer til, at de er en tredjedel af et skoleår længere fremme i faget end pigerne.

Stort set det samme billede tegner sig i de øvrige OECD-lande, hvor den gennemsnitlige forskel mellem kønnene dog er en anelse lavere end i Danmark.

Kønsforskellen vækker stor bekymring i OECD. For selv i de tilfælde, hvor piger rent faktisk præsterer lige så gode færdigheder som drengene i matematik, er de mindre motiverede til at lære faget. De tror også mindre på deres egne evner, og faktisk udtrykker pigerne ligefrem en større skræk for matematikken. Allerstørst er kønsforskellen på børnenes evner, når man kigger på dem, der præsterer bedst.

»Det afspejler sig også i pigernes attitude over for matematik. De har lavere forventninger til sig selv, de har lavere ambitioner inden for matematik. Det kan i sig selv blive en meget vigtig barriere for deres fremtidige succes,« siger Andreas Schleicher, leder af OECDs analytiske division i uddannelsesdepartementet, i en video, hvor PISA præsenterer hovedresultaterne af undersøgelsen.

Kønsforskellens betydning understreges allerede i PISA-rapportens indledning.

»Det har alvorlige konsekvenser, ikke kun i forhold til de videregående uddannelser, hvor unge kvinder i forvejen er underrepræsenteret inden for teknologi-, matematik- og ingeniøruddannelserne, men også senere, når disse unge kvinder skal ind på arbejdsmarkedet,« lyder det i rapportens introduktion fra Angel Gurría, leder af OECD-sekretariatet bag rapporten.

Hun mener, at kan man få pigerne til at ændre holdning til matematikfaget, vil det være et effektivt middel til at få mindsket gabet de to køn imellem på uddannelsesområdet, på arbejdsmarkedet og inden for iværksætteri.

Læs også: Danmark dropper PISA-hitliste

I Danmark er det ikke kun matematikfaget, der tydeligt deler kønnene. Danmark skiller sig nemlig kønsmæssigt kedeligt ud, når man ser på naturfagsområdet. For mens der i mere end halvdelen af landene i PISA-undersøgelsen ikke er en signifikant forskel på piger og drenges evner inden for faget, ligger de danske drenge godt foran pigerne. Ligesom inden for matematik ligger pigerne omtrent en tredjedel af et skoleår bag drengene.

Kun i disciplinen læsning klarer de danske piger sig bedre end drengene. Men faktisk er forskellen mellem kønnene langt mindre end i de øvrige nordeuropæiske lande, fremgår det af PISA-rapporten. Blandt disse lande er forskellen på læseevnerne størst i Finland, hvor pigerne er, hvad der svarer til mere end halvandet års undervisning længere fremme end drengene. I Danmark er pigernes forspring på trekvart skoleår.

Læs også: Flere lande mistænkes for PISA-fusk

Undervisningsminister Christine Antorini (S) er enig i, at kønsforskellene bør udlignes. Samtidig erkender ministeren dog, at der i den nye folkeskolereform ikke er planlagt konkrete tiltag, der skal gøre op med forskellene.

»En længere og mere varieret skoledag med flere fagopdelte timer og tid til understøttende undervisning skal give skolerne mulighed for at styrke klasseundervisningen for alle elever – både drenge og piger. Det betyder også, at lærerne får mere tid til at give eleverne tilbagemeldinger på deres arbejde og på, hvordan de kan blive bedre, hvilket er noget af det, danske elever efterlyser i undersøgelsen,« siger Christine Antorini i en pressemeddelelse.

STEMMER PISAS BILLEDE AF DEN DANSKE SKOLE MED DIT SYN PÅ SKOLEN? SKRIV DIN MENING TIL BOJ@BERLINGSKE.DK PÅ MAX 500 ANSLAG MED FORNAVN, EFTERNAVN, HJEMBY OG GERNE FOTO. SÅ BRINGER VI UDVALGTE LÆSERKOMMENTARER PÅ B.DK OG I AVISEN.

DESUDEN KAN DU I MORGEN, ONSDAG KL. 12, STILLE SPØRGSMÅL TIL PROFESSOR NIELS EGELUND LIVE HER PÅ B.DK.