»PET genindfører i strid med Grundloven forhåndscensur«

Den fhv. operative chef i PET Hans Jørgen Bonnichsen og historikeren Bent Jensen kritiserer begge skarpt, at PET gen­indfører forhåndscensur over for bogen »Syv år for PET« om Jakob Scharfs tid i PET, selv om der i Grundloven står, at forhåndscensur ikke må genindføres.

Det har vakt voldsom opsigt, at PET har standset bogen »Syv år for PET« af journalist Morten Skjoldager. Bogen er en skildring af PETs tidligere chef Jakob Scharf og hans år i efterretningstjenesten. Fold sammen
Læs mere
Foto: Erik Refner

Det har vakt voldsom opsigt, at PET har standset bogen »Syv år for PET« af journalist Morten Skjoldager. Bogen er en skildring af PETs tidligere chef Jakob Scharf og hans år i efterretningstjenesten. Jakob Scharf er nu leder af et privat sikkerhedsfirma. PET har endvidere fået udvirket, at omtale af bogens indhold i andre medier er blevet standset.

Den udløsende faktor for PETs indgriben var forlagets foromtale af bogen. Det hedder bl.a. heri, at der er tale om en »insiderberetning om Politiets Efterretningstjeneste«, hvor Scharf sætter ansigt på mørkemændene, der i tiden efter Muhammed-krisen konspirerede om massedrab på dansk grund. Og videre hedder det: »Han blotlægger PET-operationerne, kendte og ukendte, og han portrætterer tjenestens dedikerede agenter ...«

Den tidligere operative chef for PET Hans Jørgen Bonnichsen har tidligere skrevet erindringer om sin tid i PET. Hans bøger hedder »Hånden – en PET- og politikrønike« (2006) og »Frygt & fornuft – I terrorens tidsalder« (2008). Han siger til Berlingske, at han ingen problemer havde med PET om udgivelserne. Han stiller sig kritisk over for PETs indgriben:

»PET må ikke foretage forhåndscensur. Hvis der er problemer med tavshedspligten, så skal sagen meldes til politiet. Jeg får kuldegysninger ved tanken om, at der er tale om forhåndscensur og jeg er sikker på, at Jakob Scharf, en skarp jurist med stor erfaring, har overholdt tavshedspligten.«

En anden tidligere PET-chef, der har skrevet erindringer, er Ole Stig Andersen med »En PET-chefs erindringer«. (2012). Ole Stig Andersen siger, at han ikke viste manuskriptet til PET og aldrig fik problemer:

»Min vurdering er, at PET havde problemer med forlagets markedsføring, der lagde op til alle mulige afsløringer, der syntes at overskride tavshedspligten. Jeg har forståelse for, at PET måtte reagere, men jeg vil ikke kommentere det videre forløb.«

»PET indfører forhåndscensur«

En forsker, der oplevede PETs nærgående interesse på egen hånd, er historiker og professor Bent Jensen. Som leder af det forskerteam, som Folketinget havde nedsat for at forske i Den Kolde Krig, fik Bent Jensen uhindret adgang til statens arkivalier. Men da manuskriptet lå på skrivebordet, greb PET ind med krav om slettelser i teksten, der i den endelige bogform »Ulve, får og vogtere« (2014) fremstår med mange markeringer, hvor teksten er slettet og manuskriptet ufuldstændigt. Bent Jensen siger: »Der står i Grundloven, at »forhåndscensur kan ingensinde genindføres i Danmark.« Det er det, som PET nu genindfører, endda uden at have læst Skjoldagers manuskript. I et lukket retsmøde uden forfatterens eller forlagets tilstedeværelse har domstolen efterkommet PETs krav, hvilket viser, at danske domstole udviser en sær underdanighed over for PET, som nu har etableret sig som offentlig censurinstitution.«

Du har selv erfaring med Jakob Scharf, der som leder af PET censurerede i dit manuskript?

»Ja, og jeg ved, at Scharf er en uhyre forsigtig mand, der dengang greb ind over for mit brug af kilder. Dengang var justitsministeren Morten Bødskov (S), der ikke tog hensyn til befolkningens ret til at få oplyst, hvad der skete under Den Kolde Krig, men fulgte PETs censurkrav. Og nu er det Søren Pind (V), der ikke viser hensyn til befolkningens berettigede krav om at få viden om den fare, som Danmark svævede i, men blindt følger PETs krav. Justitsministrene synes altid at varetage PETs interesser og ikke befolkningens.«

Københavns Byret har nedlagt fogedforbud mod Ekstra Bladet, efter at avisen har offentliggjort uddrag fra bogen »Syv år for PET«. Ifølge ansvarshavende chefredaktør Jørgen Ramskov har også radiokanalen Radio24Syv fået et fogedforbud. Det skriver han på Facebook.

Justitsminister Søren Pind har tidligere til Jyllands-Posten erklæret sig helt indforstået med PETs beslutning om at anmode om et fogedforbud:

»Hvis sådanne oplysninger falder i de forkerte hænder, kan det skade PETs arbejde,« siger Søren Pind. Berlingske har rettet henvendelse til justitsminister Søren Pind og PET for at få deres reaktioner på kritikken fra Hans Jørgen Bonnichsen og Bent Jensen. Fra Justitsministeriet meddeler man, at Søren Pind ikke har yderligere kommentarer. PETs chef, Finn Borch Andersen, siger til Berlingske:

»Forlagets foromtale gav os en stærk bekymring om, at man ville blotlægge kendte og ukendte aktioner, og da kilden var PETs fhv. chef, måtte vi reagere. Vi mener ikke, at det er forhåndscensur, og vi har fulgt retsplejen, der gør det muligt at gå til byretten for at få et foged­forbud. Imens tygger vi os gennem bogen for at se, om den skader vores aktioner og rigets sikkerhed.«