Pendlertalsmand om Kystbanen: »Vi når aldrig i mål med det her. Og de rejsende er taberne«

Kystbanen mellem Helsingør og København lider stadig af forsinkede tog og utilfredse rejsende. DSB mener, man er på rette vej, mens pendlertalsmanden er holdt op med at tro på DSBs løfter.

Kystbanen lider stadig under forsinkelser og manglende kundetilfredshed. DSB mener, man er på rette vej, mens pendlerne tgivler og synes, de har hørt det før. Arkivfoto: LInda Kastrup Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Omkring hver syvende af DSBs samlede antal  passagerer sidder i toget mellem Helsingør og Malmø, Kystbanen – og håber på at nå frem i tide. Det har ofte været mere håb end forventning, og forholdene på Kystbanen er stadig langt fra de rejsendes ønsker.

I en større undersøgelse om togpassager­tilfredshed, som Forbrugerrådet Tænks Passagerpulsen offentliggjorde i juni, er det kun 41 procent, der udtrykker tilfredshed med værdien af togrejsen, mens tallet er nede på 35 procent, når det handler om tilfredshed med overholdelse af køreplanen. I en stikprøve-undersøgelse blandt medlemmerne, som Pendlerklubben Kystbanen i juni foretog for Jyllands-Posten, meldes der ud over sene afgange om defekte døre og ubrugelige toiletter.

Kritikken kommer på ingen måde bag på pendlerklubbens talsmand, Michael Randropp, der siden 2009 har kæmpet for bedre pendler-vilkår, men er holdt op med at tro på DSBs løfter.

»Materiellet er fuldstændigt nedslidt, det hænger ikke ordentlig sammen, dørene virker ikke, toiletterne virker ikke, der er ikke internetdækning, selv om man allerede i 2010 lovede dette. DSB lover og lover, men der sker ikke noget,« sammenfatter Michael Randropp.

Især overholdelsen af køreplanen er det tilbagevendende kritikpunkt. Her har DSB i kontrakten med staten forpligtet sig til, at overholde en punktlighed på 82,4 procent, hvilket vil sige at næsten hver femte tog er forsinket. Det tal hed sidste år 67 procent, men er i første halvår af i år oppe på 76,5 procent. Men det er dog mest sminke, mener Michael Randropp.

»Det er jo bare fordi, man har forlænget rejse­tiden, men stadig ikke kan leve op til det, man lovede for to år siden,« siger Randropp. Han har regnet ud, at de fem minutters ekstra rejsetid giver to døgns ekstra årlig togtur for en pendler mellem Helsingør og København.

»Samtidig er priserne steget gevaldigt på strækningen, så der bliver større og større afstand mellem det, man betaler for, og det man får,« mener pendlertalsmanden.

DSB mener dog, at det går den rigtige vej.

»Det er korrekt, at vi har justere vores køreplan på Kystbanen, fordi den var for ambitiøs og for stram. Men det er noget, vi gør både den ene og den anden vej – nogle gange forkorter vi også rejsetiden,« siger Leif Fabrin, områdeleder i DSB.

»Den del af punktligheden, som vi i DSB har ansvaret for, ligger i årets første halvår på 93,0 procent, hvor vi i forhold til vores kontrakt har et mål på 93,9 procent.  Det er et rimeligt tilfredsstillende resultat i forhold til de udfordringer, vi har haft i år med ID-kontrol og sporarbejde i Sverige,« siger Leif Fabrin, der fremhæver, at man i forhold til problemer med toi­let­ter og især døre har ansat flere og har indsat et mobilteam, der kan reparere dørene udenfor værkstedet.

Det er dog ikke noget, der gør Michael Randropp mere optimistisk:

»Siden 2009 har det overordnet set stået stille. Det er de samme problemstillinger, vi står med, og vi er blevet præsenteret for nye planer, nye planer og nye planer. Hver gang medierne henvender sig, siger DSB, at vi er lige ved at være der, men jeg må sige, nej – vi når aldrig i mål med det her. Og de rejsende er taberne,« konkluderer Michael Randropp.

Pendlerformanden ser en stor del af problemet i, at DSB mangler togsæt på grund af IC4-fiaskoen – et problem han ikke forventer bliver mindre, når den nye sydsjællandske jernbane forventes at øge passagermængden i 2019. Derfor lyder der en opfordring til politikerne om at gøre noget ved Kystbanens problemer.

»Vi har sagt det i mange år, og min pointe er - hvor lang snor ska DSB have, inden der sker noget,« spørger Michael Randropp.

DSBs kontrakt for Kystbanen løber otte år endnu, og det er ikke noget, transportminister Ole Birk Olesen (LA) umiddelbart har nogle kommentarer til. Fra ministeriets side henvises til, at transportministeren i sidste måned meldte ud, at man efter sommerferien vil indkalde Folketingets partier til en drøftelse om fremtidens organisering af jernbanen, som ministeren ønsker skal være mere markedsorienteret og hvor flere strækninger skal sendes i udbud. Men her tænkes i langsigtede baner.