Pendlerne kræver bedre rejsegaranti

Pendlere, politikere og Forbrugerrådet kræver bedre rejsegaranti. DSB ser på sagen.

Rejsetidsgarantien virker ikke efter hensigten, mener pendlerne, der vil have fuld kompensation for hele den strækning, de rejser på og fuld afregning i forhold til forsinkelserne. I dag får pendlere ingen kompensation for eventuelle forsinkelser på strækningen mellem København H og Nørreport. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Pendlerne får alt for lidt i erstatning, når DSBs tog er forsinkede. Både pendlere, politikere og Forbrugerrådet kalder den nuværende rejsetidsgaranti for alt for besværlig og vil have ændret reglerne, så pendlerne får en større kompensation.

Samtidig skal erstatningen gælde for hele den strækning, pendlerne kører på.

Kort sagt lyder ønskesedlen på en mere overskuelig, fair og attraktiv rejsetidsgaranti til de tusindvis af pendlere, der dagligt tager toget til og fra arbejde.

»Rejsetidsgarantien er efter min mening håbløs at administrere i dag. Det er ikke mange penge, vi pendlere får igen. Samtidig er det kun et gennemsnit af månedens forsinkelser. Derfor er rejsetidsgarantien uden betydning i dag,« siger Bent Gade, der pendler dagligt mellem Viby Sjælland og København.

Også hos Forbrugerrådet mener man, at rejsetidsgarantien bør gøres mindre besværlig og give fuld kompensation for hele strækningen.

»For pendlerne skal løsningen være nem og enkel. Men som den er nu, er den for besværlig. Man skal udfylde papirer, og de beløb, man får tilbage, er så små, at det næsten ikke betyder noget. Der er store muligheder for forbedringer af passagerernes rettigheder,« siger Lise Bjørg Pedersen, politisk medarbejder i Forbrugerrådet.

Garanti skal gælde hele strækningen

Et af kritikpunkterne er, at pendlerne skal have fuld kompensation for hele den strækning, de rejser på. Derudover kræver pendlerne også 100 procent afregning i forhold til forsinkelserne.

Rejser man f.eks. mellem Roskilde og Nørreport, kan man kun få kompensation på strækningen mellem Roskilde og Københavns Hovedbanegård. Pendleren får ingen kompensation for eventuelle forsinkelser på strækningen mellem København H og Nørreport.

»De fleste pendlere rejser til København og derfra videre til et andet sted i hovedstadsområdet. Rejser man fra Trekroner til København, er det den strækning, man får godtgørelse for, men de fleste af pendlerne rejser videre til Nørreport. Og det er som regel mellem hovedbanen og Nørreport, at forsinkelserne kommer,« siger Poul Struve, der dagligt pendler mellem Trekroner og København.

Normale rejsende, der køber en billet, kan få hele billetten refunderet, hvis de oplever forsinkelser på over 30 minutter. Pendlerne får derimod erstatning ud fra et gennemsnit af alle forsinkelserne på deres strækning.

»Pendlerne skal kompenseres for den forsinkelse, de faktisk oplever, og ikke bare et gennemsnit af, hvordan togene har præsteret den seneste måned. Køreplanen er pendlernes kontrakt med trafikselskabet. Hvis toget ikke kører til tiden, bør pendlerne ikke betale fuld pris for en utilstrækkelig ydelse,« siger Lise Bjørg Pedersen.

Hos DSB fortæller man, at man ikke lige nu har en ny pendlergaranti klar, men at man ser på det.

»Vi ved, at pendlerne vil have en mere præcis betaling i forhold til toget. Vi er i gang med at finde ud af, hvordan vi kan gøre det bedre, og hvordan vi kan imødegå pendlerne,« siger Anne-Lise Bach Sørensen, salgsdirektør i DSB. Hun fortæller, at DSB vil gå i dialog med pendlerne, når en ny rejsetidsgaranti er klar.

Politikere vil sikre garanti

Også fra politisk hold er der fokus på, at DSBs kernekunder - pendlerne, der hver dag bruger DSB til og fra arbejde, skal have en garanti for at togene kører til tiden.

»Jeg vil lægge op til en drøftelse med transportministeren, for jeg mener, at det er tid til, at der kommer et øget fokus på, at pendlerne skal have en ordentlig garanti,« siger Kristian Pihl Lorentzen, trafikordfører for Venstre. Hos Enhedslisten vil trafikordfører Henning Hyllested også have en bedre garanti.

»Det handler om, at garantien kommer til pendlernes kendskab. Noget tyder på, at mange ikke er bekendt med den. Det er simpelthen for besværligt at bruge den, og mange giver op,« siger han.

Del din egen DSB-oplevelse med Berlingske og se de værste og bedste strækninger på det interaktive kort