Pendlere frygter for konkurskonsekvenser

Hvad skal der ske med de dansk-svenske pendlere, hvis DSBFirst går konkurs, spørger Pendlerklubben Kystbanen.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Pendlerklubben Kystbanen frygter for fremtiden for de mange mennesker, der hver dag pendler mellem Danmark og Sverige, hvis DSBFirst går konkurs.

Det siger talsmand for klubben Michael Randropp, efter det er kommet frem, at DSBFirst kun kan køre videre, hvis de svenske trafikudbydere forhøjer kontraktbetalingen med over 450 millioner kroner.

- Vi står nu tæt på at komme i en situation, hvor passagererne ikke kan komme over Øresund, siger Michael Randropp og fortsætter:

- Det skaber stor utryghed for alle de mennesker, der pendler fra Danmark til Sverige. Hvis man ikke finder en løsning, får det store konsekvenser for pendlerne, siger han.

Han peger på, at passagererne i lang tid har levet i stor usikkerhed i forhold til deres muligheder for at pendle i fremtiden.

- Det har været to et halvt år i frustration for dem. Vi har fået henvendelser fra pendlere, der er i tvivl om, hvad der sker med deres mulighed for at komme over. Og om de skal til at tage over ved Helsingborg, siger Michael Randropp.

For de danskere, som hver dag benytter Kystbanen på den danske side af Øresund, er der lavet en såkaldt Plan B, der betyder, at DSB står klar i kulissen til at overtage den danske del af forbindelse.

Ministeren har allerede fået udarbejdet køreplaner, personaleplaner m.v., så DSB med få dages varsel kan videreføre togdriften på den vigtige Kystbane.

Men med den plan stopper togene i Kastrup Lufthavn og kører altså ikke over Øresund.

- Det eneste positive er, at vi vil få flere tog til tiden, fordi forsinkelserne især opstår i Sverige. Men det hjælper jo ikke de folk, der pludselig ikke kan komme over sundet, siger Michael Randropp.

Balladen i DSB tog for alvor fart i marts, da DSB's daværende topchef, Søren Eriksen, blev fyret på grund af mistanke om ulovlig statsstøtte til DSB First.

Medarbejderne venter stadig i stor spænding på, hvem der skal efterfølge Søren Eriksen.

/ritzau/