Pendler-tilbud: Højere pris og mere bøvl

37.000 pendlere i hovedstadsområdet har mistet deres abonnementsservice, som betød, at de fik en pæn helårsrabat og ikke skulle tænke på at forny deres månedskort og springe ferierne over. Rejsekort har stadig ikke en pendlerløsning til dem.

Kristian Jakobsen, som dagligt tager S-toget fra Ølby til Østerport, må ligsom 37.000 andre pendlere i hovedstadsområdet ïndtil videre affinde sig med, at Rejsekortet har gjort transporten dyrere. Foto: Thomas Lekfeldt Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kaffen er drukket eller er blevet kold, selv om den er i termokrus, som ser ud til at være togpendlerens faste udrustning. Der læses aviser og bøger, sociale medier opdateres på mobilen eller der lades op til dagen med lukkede øjne og musik i ørerne, hvis man er heldig at have en siddeplads.

Her lige inden København H er der allerede tidligt på morgenen trængsel i S-toget på linje E, Køge Bugt-banen.

Kristian Jakobsen er stået på toget i Ølby kl. 7.18 ligesom han plejer. Altid i det bageste af de to togsæt, der er på linje E i myldretiden. Og helst en siddeplads mod køreretningen, så den lave morgensol ikke blænder.

Togpendlere er vanedyr, men nu skal 37.000 af dem lære nye vaner – dyre vaner. Med udgangen af januar har trafikselskaberne i hovedstadsområdet afskaffet den abonnementsservice, som sørgede for at man automatisk fik fornyet og gratis tilsendt et nyt månedskort: Uafbrudt og året rundt – også i ferierne, hvilket blev kompenseret med en fastkunderabat svarende til halvandet månedskort.

»Hvis jeg fortsatte med at have månedskort året rundt, ville det koste mig 1.500-1.600 kroner mere. Det er mange penge, så nu prøver jeg at holde pauser i ferierne. Det er et besværligt puslespil at regne ud, hvilke dage det kan betale sig at springe over, og det lykkedes ikke med vinterferien,« siger Kristian Jakobsen, som med små børn og lang daglig transport ikke har meget tid til overs til logistikproblemer i hverdagen.

På en normal dag uden kabeltyveri og andre uheld er S-toget 43 minutter om turen fra Ølby til Østerport – endda med 15 stop undervejs.

»Jeg er varm fortaler for at køre med det offentlige. Det går hurtigt, det er det grønne valg, og jeg er glad for at køre S-tog,« siger Kristian Jakobsen, som har pendlet med Køge Bugt-banen i fem år.

Nye løsninger er flere år forsinket

Fordelen ved at pendle langt er, at man kan få en plads i toget. Ølby er den andensidste – eller andenførste – station på Køge Bugt-banen, men hvis der lige er ankommet et lokaltog sydfra, kan pladsen være fyldt op.

Det er sådan noget, pendlere har i baghovedet. For en pendler er trafikken ligesom vejret. Den betyder meget for humøret og hvordan dagen forløber – og selv om man ikke kan gøre noget ved den, kan man tale om den.

Det gør pendlerne i dag i deres pendlerklubber, som efterhånden findes på alle de store pendlerstrækninger – mere end 20 alene fra og til København H.

»Mange af os er jo helt afhængige af den offentlige trafik og har ikke bil eller andre alternativer. Samtidig med at abonnementsservice er forsvundet er satserne blevet forhøjet. For mig som fast pendler med et alle-zoners-kort er det en prisstigning på 18,6 procent,« siger Danny W. Pedersen, som er formand for Pendlerklubben Roskilde-København H og har brugt abonnementsservice i 12 år.

Ifølge trafikselskaberne bliver abonnementsservice nedlagt på grund af dårlig sikkerhed i et »teknisk forældet« IT-system. Og der findes endnu ikke et Rejsekort-alternativ til månedskort for pendlere i hovedstadsområdet.

»Den oprindelige Rejsekort-løsning er, at alle rejser har en pris, og jo mere man rejser, jo billigere bliver det. Den model bruges rundt om i Danmark, og i januar er der næsten 40.000 kunder, som har rejst over 30 rejser på deres Rejsekort,« oplyser Bjørn Wahlsten, direktør for Rejsekort A/S.

I hovedstadsområdet giver trafikselskaberne ingen mængderabat på Rejsekort, og systemet kan endnu ikke håndtere en flat-rate-løsning med ubegrænset kørsel inden for et antal zoner.

Den nødvendige opdatering skulle have været klar ved udgangen af 2013, siden ved udgangen af 2014, hvor abonnementsservice udløb. Men systemet er stadig ikke klart, ingen datoer er meldt ud, og pendlerne ved ikke, hvordan det bliver at køre med Rejsekort. Christian Linnelyst, salgschef ved DSB, oplyser, at hovedstadens trafikselskaber drøfter fem forskellige modeller med Rejsekort A/S.

Mandag i sidste uge fik pendlerrepræsentanter præsenteret de mulige tekniske løsninger, herunder »to-kortsmodellen«, der omfatter et ekstra Rejsekort, der gælder i et bestemt antal zoner, uanset hvor meget man rejser rundt i dem. Skal man rejse i andre zoner, må man bruge et andet Rejsekort.

En anden model er en løsning med ét Rejsekort, som både kan håndtere flat-rate på udvalgte zoner og tilvalg af andre zoner. Endelig er der mulighed for, som det er tilfældet flere steder i udlandet, at kortet selv beregner den billigste pris, alt efter hvor og hvor meget man har kørt.

Check ind, check ud ...

Et af de helt afgørende spørgsmål for pendlerne er, om de kan slippe for at checke ind og ud når de kører med toget. Med et månedskort med abonnementsservice behøvede man kun tænke på rejsehjemmel, når man klappede sig på lommen på vej ud af døren for at tjekke, om kortet var med.

»Hvis man skal optjene en rabat, kræver det selvfølgelig check ind og ud, men der er intet teknisk krav til at checke ind og ud i et fastprisområde. Kontrolløreren kan godt se, om kortet er gyldigt. Men hvis pendlerne ikke checker ind og ud, får trafikselskaberne ikke de informationer, der skal bruges til at planlægge en bedre kollektiv trafik,« forklarer Bjørn Wahlsten, direktør for Rejsekort A/S.