Patientklager skal samles et sted

Nu slipper borgerne for at valse mellem fem forskellige klageinstanser, hvis de føler sig dårligt behandlet i sundhedsvæsenet.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Nu skal borgerne ikke længere fare vild i et væld af nævn og styrelser og sygehuse, når de vil klage over behandlingen i sundhedsvæsenet. Derfor er de mange indgange - sygehus, region, Patientklagenævn, Patientskadeankenævn og Lægemiddelskadeankenævn - nu samlet til ét såkaldt Patientombud.

I regionerne glæder man sig over udspillet, men undrer sig ligesom Lene Holm Pedersen over, hvorfor ministeren først skaber en masse bøvl for derefter at blæse til kamp mod bøvlet.

Sammensmeltningen sker som led i en større afbureaukratiseringsplan fra indenrigs- og sundhedsminister Bertel Haarder (V). Han vil med 29 initiativer fjerne unødigt bøvl og bureaukrati i kommuner og regioner.

Ud over Patientombuddet foreslår han bl.a., at man fjerner adressen på det gule sundhedskort, så borgerne ikke behøver at skifte kortet ud, når de flytter inden for kommunegrænsen, og at kommunerne nu ikke længere skal være tvunget til at annoncere i lokalpressen, når de sætter grunde eller ejendomme til salg.

»Jeg ser det som en permanent revolution på den måde, at der skal hele tiden afbureaukratiseres for at opveje alle de nye regler, som man med naturlovs kraft hele tiden vil komme ned over det danske samfund,« siger Bertel Haarder til Berlingske.

Ph.d. og forskningsleder ved Anvendt Kommunalforskning, Lene Holm Pedersen, har forsket i bureaukratiet, og hun tvivler på, at det nye bøvl-udspil vil have den store effekt:

»Det er positivt at lave forenklingstiltag, men tit hjælper det kun i det yderste hjørne af en arbejdsgang. Spørgsmålet er, hvor meget det batter. Hvis det virkelig skal batte noget, skal man også gøre indsats, når man laver lovgivningen, så der ikke kommer flere bøvlede regler, for ellers bliver det et evigt arbejde at slippe af med dem,« siger Lene Holm Pedersen.

Hun tilføjer om regeringens mange »væk med bøvlet«-kampagner:

»Det svarer til, at man står og tørrer op med et lommetørklæde, selv om man pøser nyt bureaukrati ud med en brandslange.«

Bureaukrati vil vokse og krympe til evig tid

»Det er lidt bagvendt. Derfor har vi også foreslået fremadrettet, at hver eneste forslag, som regeringen overvejer, skal gennemanalyseres for bureaukrati, inden det sættes i gang. De ansatte i sygehusafdelingerne har intet imod at blive målt på effekten. Men de synes, at antallet af regler for kontrol og registrering har taget overhånd,« siger Bent Hansen (S), formand for Danske Regioner.

Bertel Haarder, hvorfor undgår I ikke at indføre bøvlede regler fra begyndelsen? Så behøvede I jo ikke at fjerne overflødige regler én for én?

»Det skal jeg fortælle dig: Hvert fjerde år er der valgkamp, og partierne lover, hvad de vil gøre, hvis de kommer til magten. Det gjorde min egen regering, da vi ville gøre noget ved folkeskolen. Vi indførte elevplaner, kvalitetsrapporter og nationale, obligatoriske test. Sådan vil det være til evig tid. Politikere vil ønske at gennemtvinge en udvikling, og når de så har gjort det, giver de større frihed til, at man kan nå de samme mål på anden vis,« siger Bertel Haarder. B