Patientklager kan vente i årevis

De ældste klagesager i sundhedsvæsenet er fra før 2008. »Det er uacceptabelt,« siger Danske Patienter.

Foto: David Høgsholt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Flere hundrede klager over det danske sundhedsvæsen har været så længe under behandling i patientklagesystemet, at det overskrider alle løfter og grænser for, hvor lang sagsbehandlingstiden bør være. Afgørelsen af knap 500 patientklager har trukket ud i årevis, selv om Patientombuddet har en målsætning om, at en klage skal behandles inden for ti måneder.

»Så lange sagsbehandlingstider er selvfølgelig aldrig tilfredsstillende, og derfor bestræber vi os også på at afgøre sagerne så hurtigt som muligt. Men vi er nødt til at sikre os, at vi får belyst dem så grundigt og hurtigt som muligt,« siger direktør i Patientombuddet Steffen Egesborg Hansen.

Han oplyser, at ombuddet har 400 sager liggende, som er to år gamle, og yderligere 80 sager, som er fra før 2010. De ældste klager - 16 styk - er fra før 2008.

Da sundhedsvæsenets klageinstans, Patientombuddet, blev oprettet i januar 2011, skete det ellers netop for at sikre, at klager over sundhedsvæsenet blev behandlet hurtigere. Patientombuddet afløste det gamle Patientklagenævn, men overtog også 3.000 klager, som nævnet havde liggende. Det er den sagspukkel, som fortsat volder Patientombuddet problemer. Samtidig er antallet af nye klager steget i de seneste to år.

At 500 patienter har ventet i flere år på en afgørelse, er uacceptabelt, mener formand for Danske Patienter Lars Engberg:

»Det er meget vigtigt, at klagesystemet virker, og virker hurtigt. Så det er ikke godt nok, at 80 personer skal vente mere end tre år på at få et svar. Man bør tilføre ressourcer midlertidigt for at få fjernet puklen af gamle sager,« siger han

Sundhedsminister Astrid Krag (SF) kalder det »dybt beklageligt«, at klagerne må vente længe på svar.

»Men Patientombuddet gør alt, hvad de kan for at få afviklet sagerne så hurtigt som muligt,« siger ministeren.

Hun tilføjer, at der allerede er sat ti mio. kr. ekstra af i år og næste år til at få fjernet puklen af gamle klager. Men først i 2014 forventer Patientombuddet at have behandlet alle de knap 500 gamle sager. Ombuddet regner dog med, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2012 lander på omkring 10 måneder - og at nye klagere kan forvente en afgørelse i deres sag inden for samme tidsramme.